Vikariat som Arbetsledare för Avfall & återvinning

Lindesbergs kommun, Avfall och Återvinningsenheten / Byggjobb / Lindesberg
2025-09-12


Visa alla byggjobb i Lindesberg, Nora, Örebro, Ljusnarsberg, Skinnskatteberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lindesbergs kommun, Avfall och Återvinningsenheten i Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg, Hällefors eller i hela Sverige

Samhällsbyggnadsförvaltningen erbjuder kreativa samtal, högt tempo, lösningsfokuserade arbetssätt och ger dig möjlighet att driva och delta i föränderliga samhällsbyggnadsprocesser. Vi är en samverkande förvaltning mellan Hällefors, Lindesberg, Ljusnarsberg och Nora kommun med ett brett uppdrag inom kommunernas samhällsbyggnadsprocesser.

Förvaltningen består av tre huvudsakliga verksamhetsområden: teknisk verksamhet, planering och projekt samt bygg och miljö.

Förvaltningen utvecklar samhället och Avfall- och Återvinningsenheten har ett brett uppdrag inom bland annat strategisk avfallsplanering, insamling av avfall samt mottagning av avfall vid våra bemannade återvinningscentraler i respektive kommun. Verksamhetens fokus är att arbeta med avfallsförebyggande åtgärder och en hållbar
avfallshantering. Avdelningen består idag av 20 hängivna och erfarna medarbetare.

Publiceringsdatum
2025-09-12

Arbetsuppgifter
Som arbetsledare leder och fördelar du det dagliga arbetet inom återvinnings- och insamlingsverksamheten. Uppdraget omfattar återvinningscentralerna i de fyra kommunerna, kärlservice med ansvar för utkörning av kärl, ÅVS-service som sköter städning och underhåll av cirka 60 återvinningsstationer samt projekt för fastighetsnära insamling. Totalt arbetar 14 medarbetare i verksamheten, som du samordnar och stöttar i det dagliga arbetet för att säkerställa en effektiv, säker och serviceinriktad drift.

Du har en helhetssyn på driften och fångar genom dialog upp synpunkter och förbättringsförslag från kunder, kollegor och samarbetspartners allt för att skapa en positiv upplevelse för våra besökare. I uppdraget ingår även ansvar för fordon och maskiner, inköp och fakturahantering, kostnadsuppföljning och underhållsplaner.

Rollen innehåller både operativa och strategiska delar. Du kommunicerar mål och resultat till medarbetarna, bidrar med kunskap om förändringar och trender samt stödjer i kompetens- och verksamhetsplanering. Även avvikelsehantering och arbetsmiljöfrågor som skyddsronder, egenkontroller och riskbedömningar ingår i arbetet.

Som arbetsledare är du en brygga mellan driftspersonalen och enhetschefen för Avfall & Återvinning. Du representerar verksamheten i kontakter med andra förvaltningar, politiker, myndigheter och näringsliv. I din roll blir du också en viktig del i utvecklingen av gruppen genom att bidra till engagemang, delaktighet och arbetsglädje.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av att leda och samordna arbete, gärna i en arbetsledande eller koordinerande roll. Har du dessutom tidigare arbetat med avfalls- och återvinningsfrågor är det meriterande, men det viktigaste är att du har intresse och förmåga att snabbt sätta dig in i verksamheten. Erfarenhet från såväl privat som offentlig sektor är värdefull.

Du har en relevant utbildningsbakgrund, som lägst gymnasieutbildning. Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta i politiskt styrd organisation och har kännedom om verksamhetsområdet Avfall & Återvinning och gällande lagstiftning.

Som person är du en trygg och tydlig ledare som skapar struktur i vardagen och samtidigt kan inspirera andra. Du är kommunikativ, samarbetar väl med olika aktörer och är lösningsfokuserad när utmaningar uppstår. Du trivs med att fatta beslut, vågar prioritera och har förmåga att driva utveckling framåt med engagemang och arbetsglädje.

B-körkort är ett krav för tjänsten.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.

Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet.

Välkommen att utvecklas vidare med oss!

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TKN:A 2025/12".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lindesbergs kommun (org.nr 212000-2015)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Lindesbergs kommun, Avfall och Återvinningsenheten

Kontakt
Enhetschef
Lars Eriksson
0581-550090

Jobbnummer
9506755

Prenumerera på jobb från Lindesbergs kommun, Avfall och Återvinningsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lindesbergs kommun, Avfall och Återvinningsenheten: