Utvecklingshandläggare till enheten för insatser

Myndigheten för samhällskydd och beredskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten för samhällskydd och beredskap i Karlstad, Sigtuna, Stockholm, Lund, Kramfors eller i hela Sverige

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer - från lokalt till globalt.

Enhetens huvudsakliga uppgift är att inrikta, utveckla samt hålla beredskap och genomföra hjälp- och biståndsinsatser inom myndighetens ansvarsområde i Sverige, inom EU och i världen i övrigt.

Till detta kommer uppgiften att upprätthålla en förmåga att undsätta svenska medborgare m.fl. i nöd utomlands. I utvecklingsansvaret ligger ett ansvar för såväl verksamhetsutveckling och projektledning av insatser som ansvar för generella teman som t.ex. miljö, genus och säkerhet för insatspersonalen. I genomförandeansvaret ligger bl.a. ett ansvar att säkerställa finansiering för insatser och samverka med uppdragsgivare och partners.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning. Tjänsten är placerad i Karlstad eller Stockholm.

Arbetsbetskrivning

Du kommer att ingå i arbetslag 1 på enheten för insatser. Arbetslaget hanterar bl a MSB:s nationella förstärkningsresurser för räddningstjänst, civilskyddsarbetet inom EU, Sveriges snabbinsatsstyrkor, Sveriges nationella ambulansflyg samt olika typer av insatser i icke biståndsländer. Som medarbetare i arbetslaget delar du, tillsammans med dina kollegor, ansvaret för samtliga arbetsuppgifter vid arbetstoppar.

Som utvecklingshandläggare kommer du bl a att ingå i arbetet med att utveckla nationella förstärkningsresurser inom ledning och samverkan, värdlandsstöd samt sök och räddning. Efter jordbävningen i Nepal i april i år fick enheten för insatser uppdraget att modernisera den internationella sök- och räddningsstyrkan samt att anpassa den för nationella behov. Du kommer att vara med och driva arbetet med utveckling av de nya förstärkningsresurserna.

Tjänsten innebär täta kontakter med de räddningstjänster som MSB avtalat med för att hålla beredskap. Tjänsten innebär också externa möten med andra samarbetspartners nationellt och internationellt. Likaså ingår att samordna arbetet internt på MSB samt att informera och utbilda externt om MSB:s operativa förmåga. Då MSB:s resurser används operativt kan du komma att ha ett projektledaransvar för insatsen.

Beredskapstjänstgöring kan komma att ingå i tjänsten.

Kompetensprofil

Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och vi ser gärna att du har erfarenhet av räddningstjänstfrågor och samarbete med räddningstjänsten eller våra länsstyrelser. Kunskap om de gemensamma grunder för ledning och samverkan som tagits fram gemensamt av flertalet svenska aktörer inom området krishantering är meriterande. Erfarenhet av stab och ledningsarbete vid kriser och större olyckor är meriterande. Vi ser också positivt på tidigare erfarenhet av att delta vid internationella möten eller EU-möten.

Arbetet förutsätter ett flexibelt arbetssätt där du både kan ta egna initiativ och arbeta självständigt men du har också god förmåga att samarbeta med andra. Du bör också ha en god analytisk samt administrativ förmåga och kunna hålla uppsatta tidsramar. Vi förutsätter att du har en god social förmåga och att du kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Vi kommer också att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet för arbetsuppgifterna.

MSB ska vara en öppen, kompetent och drivande myndighet. Vårt arbete med jämställdhet och mångfald präglas av detta och är inriktat mot att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenheter och bakgrund tas tillvara.

Är du intresserad?

Om du har frågor är du välkommen att kontakta verksamhetsansvarig Anna-Karin Hamrén. Fackliga företrädare är Anja Holmgren, SACO, Daniel Hjärne, ST samt Ann-Britt Paradis, SEKO. Samtliga nås på 0771-240240.

Din ansökan

ska vara inkommen till MSB senast den 9 december 2015, märkt med referensnummer 2015/102. Vi ber dig i första hand att söka tjänsten via länken nedan för att på så sätt bättre samordna de ansökningshandlingar som kommer in. Har du inte tillgång till dator kan du skicka din ansökan per post till MSB, Registrator, 651 81 Karlstad.

Det är ditt ansvar som sökande att dokumentera din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som statlig myndighet omfattas vi av offentlighetsprincipen. Det innebär att om någon begär att få kopior på till exempel ansökningshandlingar är vi skyldiga att lämna ut dem.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2015-11-19

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-12-09
Ange följande referens när du ansöker: 2015/102
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Myndigheten för samhällskydd och beredskap

Adress
Myndigheten för samhällskydd och beredskap
Fleminggatan 14
11226 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 14

Jobbnummer
2536599

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Myndigheten för samhällskydd och beredskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten för samhällskydd och beredskap: