Utvecklingscontroller, Sundbyberg

Kronofogdemyndigheten / Controllerjobb / Sundbyberg
2024-09-02


Visa alla controllerjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kronofogdemyndigheten i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Täby, Botkyrka eller i hela Sverige

Beskrivning av uppdraget
Kronofogden är mitt inne i ett målinriktat utvecklings- och förändringsarbete.

Vi har nyligen gjort en omfattande översyn av hur vi jobbar med utveckling. Under hösten påbörjas ett införande av en rad förbättringar som ska göra vårt utvecklingsarbete ännu bättre. Flera av dessa förbättringar handlar om vår portföljstyrning.

Som utvecklingscontroller kommer du att jobba nära utvecklingsdirektören och ha en nyckelroll i arbetet med vår utvecklingsportfölj.

Utvecklingsavdelningen ska fungera som en motor för myndighetens utvecklingsarbete. Gemensamt med andra avdelningar på Kronofogden och samarbetspartner, utvecklar vi för att skapa värde för verksamheten och för våra kunder. Dessutom utvecklar vi metoder, verktyg och arbetssätt för utveckling, och stöttar i tillämpningen av dessa.

Publiceringsdatum
2024-09-02

Dina arbetsuppgifter
Som utvecklingscontroller kommer du att verka i primärt två olika sammanhang. Du är avdelningens controller och ansvarar då för rapportering, budgetering, prognos och uppföljning av såväl ekonomiska som verksamhetsmässiga dimensioner av avdelningens verksamhet.

Det andra och mest omfattande sammanhanget för dig är att vara portföljcontroller för myndighetens utvecklingsportfölj. Tillsammans med utvecklingsstrategen jobbar du med att analysera och följa upp portföljens framdrift. De underlag du arbetar fram är centrala för de beslut som fattas av myndighetens portföljstyrningsutskott. Portföljstyrningsutskottet utgörs idag av sex av myndighetens direktörer.

Du förväntas hantera komplexa uppgifter på en myndighetsövergripande nivå och kan hantera och strukturera information från många källor.

Arbetet sker i nära samverkan med övriga delar av myndigheten och ställer krav på god förmåga till samarbete och kommunikation. Dina arbetsuppgifter varierar och verksamheten utvecklas ständigt. Därför vill vi att du ser positivt på förändringar och bidrar till effektiva lösningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- akademisk utbildning med minst 180 hp alternativt 120 p med inriktning ekonomi, ingenjör eller annan likvärdig utbildning
- aktuell erfarenhet och god kunskap av arbete med uppföljning av utveckling i en stor organisation
- aktuell erfarenhet av arbete med utvecklingsfrågor på strategisk nivå och mot en organisations högsta ledning

Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet. Vidare är det meriterande om du har varit delaktig i arbete med införande av portföljstyrning som vilar på agila principer. Det är även meriterande med erfarenhet av effekter och nyttor, även de som är svåra att kvantifiera, när arbetet vilar på just agila principer. Praktisk erfarenhet av agila ramverk för styrning av utvecklingsverksamhet är dessutom meriterande.

Du har personliga egenskaper som innebär att du har ett analytiskt sinne och god pedagogisk förmåga. Du tar egna initiativ, är drivande inom ditt specialområde och har lätt för att arbeta med fokus på lösning och leverans. Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer. Vidare är du en god kommunikatör som anpassar ditt språk till mottagaren. Du trivs med att växla mellan de strategiska perspektiven och utförandet av arbetet som krävs för att det strategiska ska förverkligas. Du ska även kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Information om oss och jobbet
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Du blir anställd som controller. Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev. Vi ber dig däremot att, så utförligt som möjligt, svara på våra urvalsfrågor. Kronofogden erbjuder flexibla arbetsformer vilket innebär en möjlighet att arbeta del av arbetstiden hemifrån.

Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.

Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:

https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html

Tester förekommer i processen och kommer att genomföras under vecka 39. Vi planerar för att rekryteringsprocessens första intervjuer kommer att hållas under andra halvan av vecka 40. Även en andra intervju kommer att äga rum i processens slutskede, i relativt nära anslutning till den första.

Vi ser fram emot din ansökan senast den 2024-09-22.



Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas - både för andra och för dig.

Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.

Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024/47".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kronofogdemyndigheten (org.nr 202100-5646)

Arbetsplats
Kronofogden

Kontakt
Elin Gulin, hr-specialist
010-5731955,elin.gulin@skatteverket.se

Jobbnummer
8873314


Prenumerera på jobb från Kronofogdemyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kronofogdemyndigheten: