Utredningsadministratör till Grova brott, polisområde nordvästra

Polismyndigheten - Helsingborg - Berga / Administratörsjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten - Helsingborg - Berga i Helsingborg

Polismyndigheten i Region Syd behöver utöka våra team som arbetar med att utreda grova brott. Vi söker dig som har ett genuint intresse och fallenhet för att arbeta med grova brott och den särskilda utmaning detta innebär vid utredningssektionen i PO Nordvästra Skåne. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Syd har cirka 5 000 medarbetare. Regionen består av fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. Inom respektive polisområde finns lokalpolisområden, polisområdeskansli, utredningssektion/er och sektion för utredningsjourverksamhet. Här finns mer information om hur det är att jobba inom polisen https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/.

Polisområde Nordvästra Skåne består av fyra lokalpolisområden, utredningssektionen, utredningsjoursektionen och ett kansli. Utredningssektionen består av tre grova brottsgrupper, tre brott i nära relationsgrupper och spaningsgrupper. Totalt cirka 80 medarbetare.

Publiceringsdatum
2020-02-13

Dina arbetsuppgifter
På utredningssektionen hanteras de brott som enligt brottskatalogen ska hanteras på polisområdesnivå såsom brott i nära relation mot såväl vuxen som barn, sexualbrott och grova våldsbrott. Hantering av frihetsberövade är vanligt förekommande vilket periodvis kräver korta handläggningstider och arbete under tidspress. Samtliga medarbetare är placerade i polishuset i Helsingborg.

Det huvudsakliga uppdraget är att vara en viktig länk i utredningsverksamheten genom att sköta de administrativa arbetsuppgifter som verksamheten kräver. Detta innefattar bland annat att bistå gruppchefer, förundersökningsledare, analytiker och utredare med beredande arbetsuppgifter såsom att hämta in underlag från sjukvården, banker och försäkringsbolag, att hantera anmälningar och informationsutbyte till andra myndigheter och till kommuner. Utöver detta tillkommer att kvalitetssäkra, koppla och tillföra uppgifter och beslut i ärenden, transkribera förhör, arbeta med registervård, diarieföring och arkivering. Dessutom ska du som administratör vara ett stöd vid redovisning av förundersökningar samt andra i utredningsarbetet förekommande stödjande arbetsuppgifter, såsom fakturahantering och annan administration. Du arbetar främst i polisens olika IT-system och det förekommer även inslag av manuellt pappersarbete. Vi förutsätter att du är van att arbeta med dator som främsta arbetsverktyg.

Arbetsuppgifterna är varierande och kräver att man har förmåga att självständigt lägga upp sitt arbete utefter de prioriteringar som råder inom området. Du är villig att genomgå utbildning och fortbildning inom angivna arbetsuppgifter.

I utredningsverksamheten kan du komma att arbeta i komplexa ärenden som kan innehålla stötande eller obehagligt material. Uppdraget gör att du bland annat tar del av detaljerad information i brottsutredningar och förutsätter förståelse för och förmåga att hantera uppgifter med skyddsvärde.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• avslutad och godkänd gymnasieutbildning (fullständigt gymnasiebetyg)
• minst två års erfarenhet av administrativt arbete
• goda språkkunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
• körkort för manuell växellåda, med behörighet lägst klass B, då resor i tjänsten kan bli aktuellt
• vana vid maskinskrivning på dator

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Eftergymnasial utbildning i juridik/rättsvetenskap, administration/ekonomi, samhälls- eller beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom Polismyndigheten inom utredningsverksamhet
• Erfarenhet av arbete i en administrativ funktion inom annan brottsutredande myndighet
• Erfarenhet som administratör från annan offentlig verksamhet, t ex statlig eller kommunal
• Kunskaper inom förvaltningsrätt och/eller inom offentlighets- och sekretesslagstiftning
• goda språkkunskaper i arabiska i såväl tal som skrift

Dina personliga egenskaper
En förutsättning för att klara arbetsuppgifterna är att du
• är strukturerad - håller deadlines, arbetar effektivt och är noggrann även under tidspress.
• har god samarbetsförmåga - arbetar bra med andra såväl kollegor som samarbetspartners.
• är initiativtagande - ser vad som behöver göras och får verkstad i uppdragen
• är flexibel - förmåga att prioritera och ställa om när omgivningen kräver det
• är relationsskapande - tar ansvar för och är tillmötesgående och underhåller goda relationer.

Praktiska tester kan komma att tillämpas som ett led i rekryteringsprocessen. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Arbetsort: Helsingborg
Arbetstid: Dagtid, flextid. Viss kvälls- eller helgtjänstgöring kan komma ifråga.
Tillträde: Enligt överenskommelse

Utbildning sker internt och efter det individuella behovet.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 februari 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref nr, per post till: Polismyndigheten, Box 12256, 102 26 Stockholm eller kontakta HR-konsult Katja Nilsson, katja-m.nilsson@polisen.se, 010-56 146 62, 0730-677018.

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Adress
Polismyndigheten - Helsingborg - Berga
Berga Allé 25
25452 HELSINGBORG

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C35507/2020".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Berga Allé 25 (visa karta)
254 52  HELSINGBORG

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten - Helsingborg - Berga

Jobbnummer
5095364

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten - Helsingborg - Berga

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten - Helsingborg - Berga: