Utredare till analysenheten
Skolinspektionen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2017-04-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Utredare till analysenheten" (publicerad 2017-04-21) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skolinspektionen i Stockholm,
Linköping,
Göteborg,
Lund,
Umeå eller i
hela Sverige Utredare till analysenheten
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Varje enskilt barn och elev har rätt att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller fyra processer; regelbunden tillsyn, kvalitetsgranskning, anmälningsärenden samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.
Vi söker en utredare till enheten för analys som ingår i Analys- och statistikavdelningen på Skolinspektionens huvudkontor i Stockholm. Enheten är en stödfunktion till myndighetens verksledning och inspektionsverksamheten.
Enheten för analys bidrar till att
•
ändamålsenliga utredningsmetoder används och utvecklas
•
tillsyn och granskning riktas mot relevanta områden
•
resultat från tillsyn och granskning sammanställs, analyseras och sprids.
Enhetens medarbetare har sakkunskap inom analys och utredningsmetodik samt en bred kunskap om skolområdet. Vi kan erbjuda ett kvalificerat och varierat arbete med möjligheter att utvecklas som utredare. Medarbetarna på analysenheten är aktiva, engagerade samt tar ansvar för att utveckla arbetssätt och metoder.
Arbetsuppgifter
Du kommer i första hand att arbeta med framtagande och utformning av utredningsuppdrag till olika granskningsprojekt. Du kommer också att medverka i utvecklingsprojekt. I arbetet kan även ingå att bedriva omvärldsbevakning samt stödja myndighetens tillsyn och granskning i metod- och analysfrågor.
Kvalifikationer
Du har
•
samhällsvetenskaplig eller motsvarande högskoleexamen
•
kunskap och erfarenhet av att arbeta med vetenskapliga metoder, gärna med kvalitativ inriktning
•
erfarenhet av att ge stöd, genom exempelvis kvalitetssäkring i analys- och metodfrågor
•
erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
•
god analytisk och pedagogisk förmåga
•
god kommunikativ förmåga skriftligt och muntligt
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
•
erfarenhet av arbete i tillsynsmyndighet eller myndighet med utvärderingsuppdrag
•
god kunskap om det svenska skolsystemet
Det är viktigt att du snabbt kan sätta dig in i nya kunskapsområden samt att du är öppen för att ge och ta emot konstruktiv kritik, vill dela med dig av erfarenheter och idéer för att bidra till utveckling och lärande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Ansökan
Skicka din ansökan i form av ett kort personligt brev och cv, klicka på ansök nedan. Sista ansökningsdag är 2017-04-23. Ansökan har dnr 21-2017:3134
Tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Skolinspektionen tillämpar sex månaders provanställning. Omfattningen är heltid.
Skolinspektionen vill ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten.
I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Frågor
Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Jesper Antelius, tfn 08-586 082 60.
Fackliga företrädare är Björn Ljung (Saco-S) tfn 08-586 086 39 och Mattias Friström (OFR/S) tfn 08-586 083 24.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-04-06ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSkolinspektionen
AdressSkolinspektionen
Box 23069
10435 Stockholm
KontorsadressBox 23069
Jobbnummer 3422687
Observera att sista ansökningsdag har passerat.