Utredare

Transportstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Mariestad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Mariestad, Töreboda, Götene, Skövde, Gullspång eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Mariestad, Askersund, Karlstad, Örebro, Nora eller i hela Sverige

Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.

Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.

Vi erbjuder intressanta arbetsuppgifter inom ett område som syftar till att öka trafiksäkerheten!

Du kommer att arbeta med att pröva lämpligheten för de som vill ta och de som redan innehar körkort utifrån de juridiska och medicinska krav som ställs på körkortsinnehavare enligt lagar och föreskrifter. Som utredare kommer du att arbeta inom ett av tre huvudsakliga utredningsområden rörande körkortsinnehav:

• Körkortstillstånd: till exempel vid prövning av en persons lämplighet att återfå sitt körkort efter en återkallelse på grund av trafikbrott, beslutar Transportstyrelsen om bifall eller avslag till innehav.
• Medicinska bevakningsvillkor: exempelvis när någon måste lämna in läkarintyg för att visa sin lämplighet som förare, beslutar Transportstyrelsen om fortsatt innehav eller återkallande av körkort/körkortstillstånd.
• Ingripande: till exempel när polisen har omhändertagit körkort/körkortstillstånd på grund av trafikbrott, beslutar Transportstyrelsen om fortsatt innehav eller återkallande av körkort/körkortstillstånd.

Du kommer att få grundläggande utbildning/handledning för att kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut. Arbetsuppgifterna förutsätter ett kundorienterat förhållningssätt, då det handlar om att förmedla komplex information till allmänheten samt kontakter med andra myndigheter och rådgivande läkare. Tempot är högt och du utreder många ärenden parallellt, vilket ställer krav på prioriteringsförmåga och stresstålighet.

Du måste ha

• minst ett års erfarenhet av körkortsfrågor eller flerårig relevant erfarenhet av handläggning/ärendeutredning inom offentlig eller privat verksamhet alternativt högskole- eller universitetsutbildning om minst 80p/120hp inom samhällsvetenskapliga ämnen eller annat relevant område
• god förmåga att uttrycka dig, i svenska såväl i tal som skrift
• god förmåga att arbeta i olika datasystem.

Det är meriterande om du också har

• erfarenhet av utredning av körkortsärenden
• erfarenhet av ärendehantering inom offentlig eller privat verksamhet
• erfarenhet av kundservice
• goda kunskaper inom andra språk än svenska
• kunskaper inom följande ämnesområden: juridik, medicin och/eller pedagogik.

Vi vill att du

• arbetar strukturerat och är noggrann
• arbetar under eget ansvar efter myndighetens mål och värderingar
• är flexibel i ditt arbete och kan hantera många ärenden parallellt
• bemöter andra på ett professionellt och kundorienterat sätt
• har förmåga att arbeta såväl teambaserat som självständigt
• har analytisk förmåga och är utvecklings- och förändringsbenägen med kundperspektiv och verksamhetsfokus
• är ansvarstagande, engagerad och drivande.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Mer information

Anställningen är tillsvidare med placering i Mariestad. Vi tillämpar normalt provanställning.

Du är välkommen att kontakta
sektionschef Maria Lundberg Ohlsson, 010-495 70 02

Saco, Agnes Karlqvist och ST, Johannes Ullström nås via vår växel på 0771-503 503.

Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.

Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill därför behöver din ansökan senast den 26 maj 2019 märkt med referensnummer TSG 2019-3299. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kommer att ha case som en del av urvalsprocessen, då i samband med intervjutillfälle.


Välkommen att bli vår nya kollega!



Kort om Transportstyrelsen

Antal anställda:
Ca 1 870.

Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Huvudkontoret ligger i Norrköping.

Läs mer om Transportstyrelsen

Kort om avdelning Körkort

Körkort prövar och ger tillstånd inom körkortsområdet. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat körkortstillstånd, handledarskap, högre behörigheter och utbyte av utländska körkort. Vi finns i Härnösand, Kristianstad, Mariestad, Örebro och Kista och har 380 medarbetare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2019-05-09

Ersättning
individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Transportstyrelsen

Adress
Transportstyrelsen
Olai Kyrkogata 35
60173 Norrköping

Kontorsadress
Olai Kyrkogata 35

Jobbnummer
4776937

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Transportstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Transportstyrelsen: