Upphandlingsexpert

Läkemedelsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Läkemedelsverket i Uppsala, Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Läkemedelsverkets uppgift är att se till att den enskilde patienten, hälso- och sjukvården samt djursjukvården får tillgång till säkra och effektiva läkemedel av god kvalitet och att dessa används ändamålsenligt och kostnadseffektivt. Till denna uppgift hör även att tillhandahålla information till allmänheten via Läkemedelsupplysningen. Vi är dessutom tillsynsmyndighet för kosmetika och hygienprodukter samt för tillverkare och produkter inom medicinteknik. Till våra uppgifter hör också tillståndsgivning och tillsyn över legal hantering av narkotika samt tillståndsgivning för apoteksverksamhet. Inom Läkemedelsverkets organisation finns också Giftinformationscentralen. Vi är totalt inom Läkemedelsverket cirka 780 anställda, varav många farmacevter och läkare. Läkemedelsverket lyder under Socialdepartementet och verksamheten är i huvudsak avgiftsfinansierad.

Läkemedelsverket är en kunskapsintensiv myndighet som kan erbjuda dig att vara del av en intressant och spännande men framförallt lärorik miljö. Vår organisation leds av värdeorden öppenhet, professionalism och proaktivitet. 
Ditt välmående är viktigt för oss och vi erbjuder dig därför ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet till en friskvårdstimme per vecka på arbetstid. Vi vill också ge dig som medarbetare förutsättningar för balans mellan arbetsliv och privatliv och tillämpar därför flextid i den mån verksamheten tillåter det. Som statligt anställd har du dessutom förmånliga villkor exempelvis gällande semester och föräldrapenningtillägg.

Beskrivning av enhet/verksamhet
Enheten Verksamhetsplanering och uppföljning ansvarar att bedriva och samordna Läkemedelsverkets upphandling, anskaffning, avtalshantering, e-handel, verksamhetsplanering, uppföljning, projekt och portföljstyrning samt finansiella redovisning. Enheten består av 22 personer, varav 2 upphandlingsexperter, och leds av en planeringschef.

Publiceringsdatum
2015-02-17

Dina arbetsuppgifter
Arbetet innebär att initiera, planera, genomföra och utvärdera de aktiviteter som bedrivs inom upphandlingsområdet. Du kommer också att i flera sammanhang få tillfälle att informera om vår verksamhet för att öka kännedomen om det stöd vi kan erbjuda samt bidra till fortlöpande verksamhetsutveckling inom området.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att vara stöd- och specialistresurs i upphandlings- och anskaffningsfrågor och sammanställa kravspecifikation och upprätta förfrågningsunderlag. Du kommer också att förvalta och utarbeta styrdokument och utveckla processer för att underlätta och förbättra tillämpning och kunskap kring offentlig upphandling. Vidare arbetar du aktivt för att sprida kunskap om upphandlingsstödets verksamhet och förutsättningar. Tjänsten omfattar att driva frågor för att öka fokus på den goda offentliga affären och främja kvalitet och hållbar utveckling samt bidra till att stärka upphandlingens strategiska betydelse.

Erfarenhet och utbildning
Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande och flerårig erfarenhet av kvalificerat upphandlingsarbete i offentlig förvaltning. God kunskap om LOU och erfarenhet av olika former av utvärderingsmodeller samt av avtalsskrivning och -uppföljning med leverantör. Du har också erfarenhet av att arbeta med interna och externa kontakter i olika nätverk samt arbete i projektform. Du behärskar god svenska och engelska i tal och skrift. I vårt arbete använder vi TendSign som upphandlingsverktyg. Det är därför ett krav att du har god datorvana och meriterande att du har erfarenhet av att arbeta med TendSign eller motsvarande system. Erfarenhet av elektronisk handel är meriterande.

Dina personliga egenskaper
Engagerad, analytisk, drivande och en god kommunikatör. Förmåga att bygga nätverk såväl internt som externt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Sista dag att ansöka är 2015-03-10
Anställningsform: Tillsvidare
Tillträde: Snarast
Enhet: Verksamhetsplanering och uppföljning
Diarienummer: 2.4.1-2015-012392

Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Betyg och intyg som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Om det här låter intressant är du välkommen att kontakta planeringschef Ambjörn Lindqvist.
Du kan även kontakta den fackliga företrädaren Larisa Borisova-Jan, SACO. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post fornamn.efternamn@mpa.se
Välkommen med din ansökan!

Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Läkemedelsverket

Adress
Läkemedelsverket
Box 26
75103 Uppsala

Kontorsadress
Box 26

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2170593

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Läkemedelsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Läkemedelsverket: