Upphandlare till Koncerninköp
Borås kommun / Inköpar- och marknadsjobb / Borås
2023-06-29
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Upphandlare till Koncerninköp" (publicerad 2024-02-21) ⬅️
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Borås kommun i Borås Nu söker vi en upphandlare som vill bidra till att Koncerninköp blir Sveriges bästa inköpsfunktion. För att lyckas jobbar vi hela tiden med att fila på detaljer, hitta nya kreativa lösningar och skapa affärer i toppklass för våra beställare. Är det en utmaning som passar dig? Då vill vi att du hör av dig!
Koncerninköp är Borås Stads centrala inköpsfunktion som stödjer kommunens förvaltningar, bolag och samverkansparters i att genomföra upphandlingar. I Borås bor över 114 000 invånare och vårt uppdrag är att förbättra och förenkla boråsarnas vardag. Som anställd hos Koncerninköp kan du vara med och påverka samhället med de upphandlingar, avtal och inköp som görs.
Som upphandlare kommer du att jobba på Koncerninköp som är en del av Stadsledningskansliet. Här letar vi alltid efter möjligheter att göra så bra affärer för boråsarna som möjligt. Vårt arbete utgår ifrån ett behov till anskaffning av en vara eller tjänst. Offentlig upphandling ska bland annat vara effektiv, rättssäker och ta tillvara konkurrensen på marknaden. Den ska också främja innovativa lösningar och ha miljö- och sociala hänsyn i beaktande.
Hos oss är varje affär unik och alla våra beställare har olika behov och krav. Upphandlingsarbetet drivs därför i projektform och du kommer ha många interna och externa kontaktytor. Upphandlingar inom kategorierna varor, tjänster blir aktuella i rollen som upphandlare. Det kan vara upphandlingar som till exempel möbler, konsulter, kläder, kontorsmaterial och livsmedel.
Som medarbetare är du del av ett team, men driver egna upphandlingar. Som upphandlare, dvs. offentlig inköpare, kommer mycket av arbetet förutom frågor kring det som ska köpas beröra juridik, avtalsfrågor, affärsmässiga frågor och inköpsrelaterade frågor. I arbetet ingår bland annat analyser, planering, projektledning, framtagning av upphandlingsdokument, krav och avtal samt förhandlingar.
När upphandlingen är färdig kan det även bli aktuellt att förvalta avtalet. Det innebär att du följer upp och kontrollerar att leverantörerna följer avtalsvillkoren. Avtalsförvaltningen är avgörande för att nå verksamheternas mål och behov.
För att klara rollen är det viktigt att du känner dig bekväm med att leda projekt, kunna planera och arbeta mot uppsatta mål och samtidigt vara beredd att stötta i andra uppdrag. Flexibilitet är viktigt. Intresse att lära sig nya saker är en förutsättning för tjänsten eftersom du får nya upphandlingsprojekt löpande.
Vi letar efter dig som har stort intresse för inköp, affärer och som vill arbeta hos oss på Koncerninköp. Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.
Du har en flerårig akademisk utbildning inom relevant område för tjänsten, t.ex. ekonom, dataekonom, juridik, eller industriell ekonomi. Du kan också ha en erfarenhet, som vi bedömer likvärdig eller en erfarenhet som på annat sätt kan vara relevant för tjänsten.
Arbetet utförs i många IT-system och därför är god IT-kunskap är ett krav. Majoriteten av arbetet kommer utföras i Word och Excel och du ska därför ha goda kunskaper inom både Word och Excel. Avancerade kunskaper inom dessa programvaror är meriterande. Arbetet som upphandlare innefattar mycket skrivande av formell text samt möten med olika intressenter. Arbetet kräver därför att du kan kommunicera väl på en professionell nivå på svenska i både tal och skrift.
Du ska ha minst ett års tidigare erfarenheter av att ha arbetat med upphandling i offentlig sektor och ha kunskaper om lagarna kring offentlig upphandling, juridik samt god förståelse för att göra bra affärer. Strategiskt inköpsarbete är meriterat eller arbete med kategoristyrning. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med möbelupphandling eller livsmedelsupphandlingar.
Som person behöver du vara positiv och lösningsfokuserad, med ett stort driv. För att lyckas i rollen har du ett stort intresse av inköp och en fallenhet för att göra goda affärer. Du är nyfiken på att lära dig nya saker, kan hantera flera parallella projekt samtidigt, duktig på att analysera och tänka strategiskt för att planera på lång sikt men kan samtidigt hantera snabba lösningar. Du ska kunna strukturera ditt arbete och arbeta självständigt samtidigt som mycket av arbetet sker i samverkan med andra. Du förstår vikten av att ge god service och att ha ett gott samarbete med medarbetare, beställare och leverantörer.
Vi kan erbjuda en utmanande och stimulerande roll för dig som vill utveckla inköpsarbetet i Borås Stad och bidra till bättre affärer för invånarna. Koncerninköp har kontor centralt placerat i Borås och avdelningen består av totalt ca 25 medarbetare.
Frågor om tjänsten besvaras under sommaren vecka 29-30 samt vecka 33. Rekrytering och intervjuer sker efter sista ansökningsdag.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-08-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "031:2023:19".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Borås kommun (org.nr 212000-1561)
Arbetsplats Borås Stad
Kontakt enhetschef upphandling
Ronny Ulltjärn
ronny.ulltjarn@boras.se 033-35 71 57 Jobbnummer 7926474
Observera att sista ansökningsdag har passerat.