Uppdragsledare till IT-avdelningen

Polismyndigheten / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Arbetsplatsbeskrivning:
Är du redo för en större uppgift? Nu söker gruppen Äkthet & Åtkomst en självgående och kommunikativ uppdragsledare med tidigare erfarenhet av att arbeta med uppdragsledning, som vill vara med och förbättra polisens system som hanterar de elektroniska delarna i pass och nationella ID-kort. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. IT-avdelningen består av ca 1200 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens drygt 38 000 anställda.
Gruppen ingår i sektionen Persondokument som arbetar med polisens uppdrag att utfärda resehandlingar såsom pass och nationella ID-kort. Gruppen ansvarar för utvecklingen och förvaltningen av de system som hanterar de elektroniska delarna i resehandlingarna, vilket innebär att upprätthålla en PKI-infrastruktur samt utbyta dess publika delar med andra länder.
Teamet består av 12 personer som sitter i kontorsmiljöer centralt på Kungsholmen i Stockholm. Hemarbete erbjuds upp till två dagar i veckan om arbetet så tillåter. Dina kollegor kommer vara systemutvecklare, testare samt teknikspecialister.

Publiceringsdatum
2024-09-05

Dina arbetsuppgifter
Som uppdragsledare är du en viktig länk i uppdraget att utveckla och förvalta gruppens system och tjänster. Arbetet innebär att leda utvecklingsteamet samt ha en kontinuerlig dialog och samverkan med berörda delar av verksamheten, både inom IT-avdelningen, övriga delar av myndigheten samt andra myndigheter som är involverade i åtagandet att leverera och kontrollera resehandlingar. Din förståelse för verksamhetens arbete med resehandlingar kommer vara avgörande för en lyckad leverans.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att:
Leda och arbeta i ett agilt utvecklingsteam med flera utvecklingsuppdrag parallellt.
Tillsammans med produktägaren planera leveranser på kort och lång sikt.
Utifrån gruppens uppdrag leda utvecklingsuppdrag genom att bryta ned och definiera aktiviteter för såväl kort- som långsiktigt genomförande. Vidare förväntas du föra dialog om behov och leveranser med andra grupper inom polisens IT-avdelning för att uppnå gruppens IT- och färdplan.
Coacha och stödja gruppens medarbetare till att vara produktiva och se till att gruppens leveranser har hög kvalité.
Delta på samordningsmöten, rapportera och delge gruppens arbete till produktägare/chef och följa upp produktbacklog jämte leveransplan och kunna föra en dialog kring inriktning, mål och prioritering.

Hos oss arbetar du i ett agilt självorganiserande team med stora möjligheter att påverka din vardag. Vår målsättning är att leverera rätt sak i rätt tid genom kontinuerliga mindre leveranser och genom att ständigt utvärdera hur vi arbetar. Polisen erbjuder goda möjligheter till personlig utveckling och vi uppmuntrar alla våra medarbetare att ständigt lära sig mer om de områden de brinner för.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Relevant akademisk utbildning inom IT, alternativt om du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig.
Minst två års erfarenhet, under de senaste fem åren, av att i rollen som uppdragsledare eller motsvarande leda utvecklingsteam mot uppsatta mål och resultat.
Minst två års erfarenhet, under de senaste fem åren, av agila arbetsmetoder och agilt förbättringsarbete.
Erfarenhet av facilitering och att driva workshops samt arbetsmöten.
Behärskar svenska och engelska mycket väl, både i tal och skrift.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
Minst 4 års erfarenhet av att arbeta som systemutvecklare.
Erfarenhet av arbete med utvecklingsplaner för system, leda arbetet med produktbacklog och god förmåga och fallenhet till att samarbeta med intressenter.
Erfarenhet och kunskap inom området PKI & certifikatshantering.
Någon form av utbildning i ledarskap.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har förmågan att självständigt driva dina uppdrag framåt. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du samarbetar och kommunicerar med både nära kollegor och övriga verksamheten på ett smidigt och pedagogiskt sätt för att nå gemensamma mål. Rollen ställer även stora krav på god ledarskapsförmåga, problemlösning, organisationsförmåga och flexibilitet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn. 010 56 39421
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Tom Johnsson tfn: 076-947 00 30

Övrig information:
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Uppdragsledare
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Du spara ner urvalsenkäten och bifoga den i mailet med din ansökan/ditt CV. Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan via Polisens hemsida i form av CV och urvalsfrågor senast den 26/9 2024. Märk din ansökan med referensnummer A512.995/2024 i mailets ärendemening.
För fullständig annons besök: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/september/uppdragsledare-it/

Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
#LI-Hybrid

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-09-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/september/uppdragsledare-it/

Arbetsplats
Polismyndigheten

Jobbnummer
8882466

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: