Strategisk inköpare, Solna

Skatteverket / Inköpar- och marknadsjobb / Solna
2018-04-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Strategisk inköpare, Solna" (publicerad 2018-10-22) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.

Dina arbetsuppgifter som strategisk inköpare innebär att du genomför anskaffning på taktisk nivå utifrån upphandlingslagstiftning och beslutade strategier främst inom tjänsteområdet. Arbetet bedrivs tillsammans med andra kollegor med olika kompetenser inom enheten samt den beställande verksamheten. Du kommer bland annat att arbeta med implementering av inköpsstrategier, delta i kategoriteam i olika faser, utarbeta kravspecifikationer tillsammans med beställare. Arbetet innebär att du i stor omfattning driver och genomför upphandlingar, större avrop enligt upphandlingslagstiftning, främst lagen om offentlig upphandling (LOU) och ansvarar för förvaltning av upphandlade avtal. Vidare utvecklar du leverantörskontakter, stöttar verksamheten i leverantörsstyrning och ansvarar för avtalsinformation.

Skatteverkets inköpsenhet arbetar med kategoristyrning (category management) och genomför upphandlingar för Skatteverket, Kronofogden, E-legitimationsnämnden och Valmyndigheten. Inköpsarbetet bedrivs utifrån ett helhetsperspektiv i dialog med verksamheten, med allt från behovsinventering till uppföljning och analys. Inköpsenheten består av cirka 55 medarbetare och är uppdelad i tre sektioner med operativa och strategiska roller i varje sektion. Därtill finns ett sekretariat med bland annat en controller, upphandlingsjurister och administrativt stöd. Enheten behöver nu förstärkas med ytterligare strategiska inköpare till sektion inköp IT och sektionen ledningsstöd.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik eller ekonomi eller KY/YH inköpsutbildning kombinerat med minst ett års arbetslivserfarenhet inom inköp som bedöms som likvärdig
• har något års aktuell erfarenhet av inköpsarbete som inköpare eller upphandlare
• har aktuell och god erfarenhet samt kunskap om lagen om offentlig upphandling
• har erfarenhet och förmåga att använda IT-verktyg och stödsystem inom upphandling/inköp
• har god förmåga att kommunicera i tal och skrift
• är driven och fokuserad
• är strukturerad med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete
• kan samarbeta med andra och bidrar till att gemensamma uppgifter utförs
• är förtroendeingivande, du står för din sak och håller vad du lovar
• har en god analytisk förmåga.

Det är meriterande om du har erfarenhet av upphandling inom ramen för kategoristyrning, erfarenhet av större tjänsteupphandlingar samt om du har arbetat med offentlig upphandling i en större organisation eller myndighet.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi tillämpar provanställning i sex månader.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2018-04-18

Ersättning
Solna

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linda Ramkvist, sektionschef 010-574 94 01
Thomas Lindström, sektionschef 010-574 92 99
Eva Eriksson, facklig kontaktperson Saco 010-574 84 74
Viking Hermén, facklig kontaktperson ST 010-574 80 13

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Korta gatan 10
17194 Solna

Kontorsadress
Korta gatan 10

Jobbnummer
4091000

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: