Stockholms tingsrätt söker arkivassistent

Sveriges Domstolar / Assistentjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare.

Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Målen är inte sällan både omfattande och uppmärksammade. Utöver dessa avdelningar finns det två särskilda enheter, en enhet som handlägger vissa typer av tvistemål och som kallas för "snabbspåret för tvistemål" och en enhet som handlägger de brottmål som kommer inom försöksverksamheten Snabbare lagföring i brottmål och som kallas för "snabbspåret för brottmål".

Tingsrätten har även en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service.

Publiceringsdatum
2023-09-20

Dina arbetsuppgifter
Är du noggrann och bra på att arbeta självständigt? Som arkivassistent vid Stockholms tingsrätt erbjuds du stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter i en samhällsviktig verksamhet. I samarbete med övriga arkivarier och vår målverksamhet är dina huvudsakliga uppgifter att arkivlägga och sortera in akter i avslutade mål, registrera domar och beslut samt utlämnande av allmänna handlingar. Utöver detta kan annat arbete förekomma, så som: plocka ut akter från arkiv och databaser, preparera material för inskanning samt rensa och gallra handlingar. Arbetsuppgifterna förutsätter att du kan fokusera på liknande arbetsuppgifter under längre tid. Som arkivassistent är du en viktig i arbetet med att ge service både internt och till våra besökare.

I arbetet med framtagning av arkivhandlingar innebär att du dagligen utför omflyttningar och annat praktiskt arbete i vårt arkiv samt enklare ordningsarbeten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Avslutad gymnasieutbildning
- Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift
- Förståelse och kan kommunicera på engelska
- Erfarenhet av datorn som arbetsredskap
- God vana av arbete i system

Det är meriterande om du har:
- Minst två års arbetslivserfarenhet, gärna inom arbetsområdet
- Studier inom arkivvetenskap, minst 30 p
- Erfarenhet av arbete på en statlig myndighet
- Tidigare erfarenhet av arbete med arkivhantering

Dina personliga egenskaper
För att fungera väl i rollen som arkivassistent behöver du vara självständig, strukturerad och noggrann. Du tycker om att arbeta med både rutinärenden och mer komplicerade frågor. Du tar snabbt in ny kunskap och löser problem på ett flexibelt och effektivt sätt. Ditt arbete genomsyras av din förmåga av att ge service av hög kvalitet. Vidare hanterar du olika uppgifter, människor och situationer. Du fungerar väl i samarbete med andra och är bra på att skapa och upprätthålla relationer.

I rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Antal tjänster: 1

Tillträde: Snarast

Lön: Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Skicka in CV och personligt brev. Bifoga slutbetyg från gymnasiet eller annan dokumentation som styrker avslutad utbildning i din ansökan. Ansök senast 2023-10-11

Mer information om tjänsten
För frågor om tjänsten, kontakta:
Fredrik Wallin, Administrativ direktör
tel. 08-561 65 062 alt. fredrik.wallin@dom.se

För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta:
Emilia Sandberg, HR specialist
tel. 08-561 65 066 alt. emilia.sandberg@dom.se

Fackliga företrädare

Patrik Rydman, SACO-S, 08-561 654 61
Anette Skalmark ST, 08-561 654 37
Carina Forsberg ST, 08-561 652 77

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/0462".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Stockholms tingsrätt

Kontakt
Emilia Sandberg
08-56165066

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar genomförda av Sveriges Domstolar
Senaste upphandlingen: Ny- och ombyggnation av Ångermanlands tingsrätt

Jobbnummer
8126485

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: