Specialist till avdelningen för barn & familj

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Skellefteå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Skellefteå, Piteå, Luleå, Umeå, Lycksele eller i hela Sverige

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Arbetsuppgifter och ansvar
Som specialist ger du råd och stöd till handläggare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar.

I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• har goda kunskaper inom föräldraförsäkringen
• har ett coachande förhållningssätt
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt och har lätt för att kommunicera med stora och små grupper
• är strukturerad och har en mycket god analytisk förmåga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende

Det är meriterande om du har

• fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
• specialist- eller handläggningserfarenhet inom föräldraförsäkringen
• erfarenhet av handledning av nyanställda
• erfarenhet av kvalitetssäkring av ärenden inom föräldraförsäkringen
• goda kunskaper om Försäkringskassans hemsida/ självbetjäningstjänster och Försäkringskassans organisation

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.



Publiceringsdatum
2020-03-09

Övrig information
En tillsvidareanställning, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Möjlig placering i Luleå, Skellefteå eller Sundsvall. Resor kan komma att ingå i tjänsten.

Kontakt
Chef (för frågor om tjänsten): Elin Sjödin, 010-113 91 28 HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Stig Lindblom, 010-116 90 63. Fackförbundet ST: Karolina Qvist, 010-11 50 82, Saco-S: Louise Henriksson, 010-118 40 55, Seko: Irre del Barba, 010-115 30 87.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 22 mars 2020.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Försäkringskassan (org.nr 202100-5521), http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss

Jobbnummer
5138564

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: