Software asset manager (SAM) och leverantörsstyrning

Skatteverket / Datajobb / Sundbyberg
2025-11-07


Visa alla datajobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Trivs du i en strategisk och rådgivande roll och har stort intresse för licenshantering och leverantörsstyrning? Vi söker nu en Software Asset Manager som vill vara med och säkerställa efterlevnad och kvalitet i mjukvaruhanteringen.

Skatteverket har en samhällsbärande funktion och din roll är viktig. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Som SAM ansvarig spela en nyckelroll i Skatteverkets licens- och mjukvaruhantering och bidrar till att säkerställa efterlevnad, riskminimering och kostnadseffektivitet genom hela organisationen. Rollen innebär ansvar för att med rätt verktyg, personer i organisationen och processer säkerställa en framgångsrik modell för licenshantering och strategisk rådgivning inom programvaruinvesteringar. Du är en del av leverantörsstyrningen där vi säkerställer effektiv styrning och uppföljning av våra leverantörer och avtal.

I denna självständiga och centrala roll leder du arbetet med att optimera licensprocesserna och säkerställa korrekt dokumentation av mjukvarutillgångar. Du samarbetar nära både interna och externa intressenter, inklusive leverantörer, för att skapa hållbara strategier för licenshantering och mjukvaruefterlevnad. Genomgående samverkar du effektivt med andra avdelningar inom myndigheten för att säkerställa att avtalsfrågor hanteras korrekt och bidrar till en god intern kommunikation och samarbete.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar bland annat att bistå interna intressenter med rådgivning kring licensfrågor och säkerställa smidig rapportering och förnyelse av licenser. Du samverka effektivt med andra avdelningar inom myndigheten för att säkerställa att licens- och efterlevnadsfrågor hanteras korrekt och bidrar till en god intern kommunikation och samarbete. Vidare säkerställer du optimerad licenshantering, ger stöd till avdelningen i frågor kring mjukvaruhantering samt bidrar till effektiva inköpsprocesser och kostnadseffektivitet. Du har även ägandeskap för processer kring licenshantering i system och verktyg.

Skatteverkets it-avdelning arbetar aktivt för att främja en inkluderande arbetsplats som präglas av jämställdhet och mångfald där alla medarbetare får lika möjligheter att bidra och utvecklas. Läs mer på https://skatteverket.se/omoss/jobbahososs/jobbamedithososs.4.13948c0e18e810bfa0c55ba.html

Du kommer vara placerad på Verksamhetsutvecklingssektionen, en del av Stabsenheten inom IT-avdelningen. Placeringsorten är Sundbyberg och på sektionen är vi 20 kollegor.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar
- ha god problemlösningsförmåga, se mönster och kunna göra avgränsningar
- ha ett strukturerat arbetssätt och vara noggrann
- ha förmågan att driva processer självständigt
- uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt engelska.

Du ska även ha:

- högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant alternativt flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet
- flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med licenshantering inom större komplex organisation
- flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av att arbeta med upphandling och leverantörsstyrning av komplexa avtal inom it-relaterade områden

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant teknisk förståelse för mjukvarudistribution och hantering inom it-miljöer. Det är även önskvärt om du har relevant erfarenhet av att implementera SAM-verktyg.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/897".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Henrik Malmberg, Rekryterande chef
henrik.malmberg@skatteverket.se

Jobbnummer
9594715

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: