Socialt ansvarig samordnare ( SAS) och utvecklingsledare
Askersunds kommun, Socialförvaltning / Socialsekreterarjobb / Askersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Askersund,
Laxå,
Kumla,
Hallsberg,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Askersunds kommun, Socialförvaltning i Askersund Känner du dig trygg i din kunskap inom socialtjänstens uppdrag och vill vara med och skapa en ny roll hos oss med fokus på kvalitetsstyrning och verksamhetsutveckling?
Då kan den här tjänsten vara något för dig.
I Askersunds kommun är all socialtjänst och kommunal hälso - och sjukvård samlad under samma förvaltning - Socialförvaltningen. Verksamheterna inom förvaltningen styrs främst av LSS, SoL och HSL och har verkställighetsansvar för insatser reglerade av dessa lagar. Vår drivkraft är att skapa bra välfärdstjänster för alla.
Som medarbetare hos oss får du möjlighet att vara med och göra skillnad på riktigt och vårt arbete genomsyras av Kommunens ledord som är lust, mod och engagemang!
Askersunds kommun vill erbjuda dig som medarbetare ett meningsfullt arbete med goda villkor. Du bidrar med delaktighet i utvecklingen av verksamheten och känner stolthet över det du gör. Vi är övertygade om att engagerade medarbetare skapar både trivsel på arbetsplatsen och bra resultat.
Publiceringsdatum2023-03-02ArbetsuppgifterVi söker dig som har intresse och kompetens för att arbeta som socialt ansvarig samordnare (SAS) och utvecklingsledare på socialförvaltningen i Askersunds kommun. Det innebär att du kommer att arbeta med kvalitetsutveckling inom förvaltningens uppdrag, främst kopplat mot Socialtjänstlagen och LSS, kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner, delårs- och årsrapport samt den årliga kvalitetsberättelsen. I nära samverkan med övriga berörda professioner utreder du och följer upp avvikelser, synpunkter och rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah.
Du är sakkunnig inom socialrätten och ansvarar för att bevaka och initiera uppdrag i linje med nationella satsningar, lagförändringar och krav inom socialförvaltningens uppdrag.
Du arbetar strategiskt med förvaltningens övergripande utvecklingsarbete för att initiera, samordna ,driva och implementera förändringsarbete tillsammans med förvaltningsledning, chefer, MAS, MAR och övriga kollegor på staben. Din närmsta chef är socialchef.
KvalifikationerVi söker dig som är socionom eller har en annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst där erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Verksamhetserfarenhet och chefserfarenhet är meriterande.
Du är van vid process- och implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om den kommunala organisationen samt socialtjänstlagen, LSS, förvaltningslagen och annan författningsreglering inom socialförvaltningens verksamhetsområde. I arbetet ingår att kunna leda grupper i samband med tvärprofessionella uppdrag. Att föredra ärenden eller utredningar för exempelvis ledningsgrupp och socialnämnden är en del av arbetet. Erfarenhet av att förbereda ärenden för politiska beslut är meriterande.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt och externt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person, som genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga, samt har förmåga till initiativtagande, flexibilitet och ansvarstagande.
Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift, samt god datorvana. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem som verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Vidare ser du, genom din analytiska förmåga och ditt kvalitetsmedvetna sätt, förbättringsbehov i verksamheten. Det är en tillgång att ha erfarenhet av att jobba med statistik och annan kvantitativa data som stöd för analys, verksamhetsuppföljning och kvalitetssäkring. Du har en god administrativ förmåga och är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.
Förmåner
• friskvårdsbidrag
• möjlighet till distansarbete
• löneväxling
• Växling av semesterdagstillägg till semesterdagar
• en arbetsplats med positiv jobbkultur
Stor vikt fästes vid personlig lämplighet. Körkort B är ett krav.
Vi ser gärna att våra medarbetare speglar samhällets mångfald.
Intervjuer planeras att genomföras torsdag 23:e mars.
ÖVRIGT
Observera! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Askersunds kommun, och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt. Vi väljer själva var och hur vi annonserar!
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1200873".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Askersunds kommun (org.nr 212000-1983)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Askersunds kommun, Socialförvaltning
Kontakt Socialchef
Therese Johansson
therese.johansson2@askersund.se 0583 - 810 99 Jobbnummer 7506249
Observera att sista ansökningsdag har passerat.