Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd - missbruk/socialpsyki

Stockholms Stad, Spånga-Tensta SDF, Individ och familj, Ekomiskt / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Spånga-Tensta SDF, Individ och familj, Ekomiskt i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm

Spånga-Tensta stadsdelsområde är beläget i den nordvästra delen av Stockholm. De goda kommunikationerna gör det enkelt att ta sig till oss. Inom området finns Järvafältet, ett grönområde med unika kultur- och naturvärden.

Vår vision är att göra skillnad för människan i vardagen.




Publiceringsdatum
2017-01-04

Beskrivning
Enheten ekonomiskt bistånd är indelat i fem team - mottagning, team 1, team 2, team 3 och team 4.

Team 3 består av totalt 8 socialsekreterare och 2 bidragshandläggare som arbetar med unga-vuxna, individer som är aktuella inom beroendevård samt socialpsykatrin. Biträdande enhetschefen leder arbetet i teamet och vid sidan av finns en samordnare som stödjer dig som nyanställd i din roll.

Vi är ett stort härligt gäng som tycker det är roligt och givande att arbeta med ekonomiskt bistånd samt att driva förändringsarbete inom verksamheten.

Vill du arbeta med ett glatt gäng i ett härligt område? Sök!

Dina arbetsuppgifter
Teamets uppgift är att ge service, råd och stöd till stadsdelens medborgare och att utreda rätten till ekonomiskt bistånd. Ekonomiskt bistånd är en tillfällig lösning varpå det sociala arbete du utför till stor del innebär att fokusera på att motivera samt stödja vuxna personer till att bli självförsörjande genom att komma ut på arbetsmarknaden, genom studier eller genom andra ersättningar. Detta gör du med hjälp av våra samverkanspartners som vi vill arbeta tight med, bland annat beroendevården, socialpsykiatrin och arbetsförmedlingen.

Som socialsekreterare är det du tillsammans med samverkanspartners, klient och kollegor som upprättar en planering med klient med stöd av din närmaste chef. Arbetet är varierande utifrån att du delvis arbetar utifrån din dagliga kalender. Arbetet är också akutstyrt utifrån att du behöver boka in samt att klienter kommer på akutbesök.

Administrationen uppgår till cirka hälften av din arbetstid. Det är därför av vikt att du tycker om att skriva korta men många journaler och beslut.

Enheten utgår från ett salutogent perspektiv i klientarbetet, vilket innebär att ha fokus på den klientens resurser istället för hinder. Du kommer att få stöd i att planera och hålla strukturerade och spontana klientbesök samt följa upp i varje ärende. Vi arbetar utifrån MI, motiverande samtal.

Du behöver ha en god analytisk förmåga för att kunna göra bedömningar och fatta beslut. En del av det dagliga arbetet innebär att du journalför i stadens verksamhetssystem Paraplyet. Du ska kunna arbeta självständigt samt stämma av i grupp och med biträdande enhetschef vid behov för att säkerställa rättsäker myndighetsutövning. En naturlig del i arbetet är att ha många olika kontaktytor, då du dagligen möter olika människor och samverkar med andra myndigheter.

Det här får du hos oss:
• Ingå i ett nära samarbete med ett team om 10 handläggare
• Möjlighet att jobba utanför kontoret, ex i samverkan med Jobbtorg, hembesök, etc.
• Utbildningar - utbildning för nyanställda, MI, chans att välja egen utbildning
• Friskvårdsbidrag 1000 kr
• Extern handledning
• Arbeta nära biträdande enhetschef för stöd i det vardagliga arbetet
• Möjlighet att vara kontaktperson mot samverkanspartner samt ingå i valfria arbetsgrupper på enheten
• Du får en individuell kompetensutvecklingsplan inom ramen för medarbetarsamtal och lönesamtal
• Som ny anställd möjlighet att ingå i ett introduktionshalvår där du får särskilt stöd i din yrkesroll och hjälp av samordnare på enheten

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning.

Önskvärt/meriterande:
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet inom ekonomiskt bistånd, och/eller inom myndighetsutövning eller inom servicebranschen.

Du ska vara van att arbeta självständigt, strukturerat och vara en god administratör. Du tycker om att samarbeta både internt och externt med fokus på att klienten ska bli självförsörjande. Du förstår myndighetsutövningens komplexa karaktär och gillar att ha en snabb puls i arbetet och kan fatta snabba beslut samtidigt som du kan prioritera.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Vi hoppas att vi fångat ditt intresse och att du vill bli vår nya kollega!
Urval, intervjuer och tillsättning kommer att ske löpande, så varmt välkommen med att skicka in din ansökan redan idag!

Övrig information
Spånga-Tensta stadsdelsförvaltning vill verka hälsofrämjande och erbjuder sina anställda olika förmånliga friskvårdserbjudanden. Rökfri arbetsplats tillämpas.

Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100% tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-01-18
Ange följande referens när du ansöker: 2017/62
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Christine Touma, Biträdande enhetschef 08-508 03 230

Företag
Stockholms Stad, Spånga-Tensta SDF, Individ och familj, Ekomiskt

Adress
Stockholms Stad, Spånga-Tensta SDF, Individ och familj, Ekomiskt
Fagerstagatan 15, Lunda
16304 Spånga

Kontorsadress
Fagerstagatan 15, Lunda

Jobbnummer
3246837

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Spånga-Tensta SDF, Individ och familj, Ekomiskt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Spånga-Tensta SDF, Individ och familj, Ekomiskt: