Socialsekreterare ensamkommande barn, vikariat

Orust Kommun, Förvaltningsområde Omsorg / Administratörsjobb / Orust
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Orust, Stenungsund, Lilla Edet, Uddevalla, Lysekil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Orust Kommun, Förvaltningsområde Omsorg i Orust

Publiceringsdatum
2015-02-04

Referensnummer för detta jobb
KS 2015:199

Placering
Individ- och familjeomsorgen, Familjeenheten, Henån.

Om arbetsplatsen
Här finns bland annat Familjeenhet och Vuxenenhet. Inom verksamheten finns öppenvård för missbrukare, öppenvård för ungdomar, familjebehandlare, med mera. Här finns ett HVB-hem, Andromeda, som tar emot ensamkommande barn i åldern 0-15 år. Vi behöver nu rekrytera en vikarie då en av våra socialsekreterare för ensamkommande barn ska vara föräldraledig.

Familjeenheten består av en enhetschef, nio socialsekreterare (varav två familjehemssekreterare, två socialsekreterare för ensamkommande barn och fem socialsekreterare för barn/unga), fyra ungdomsbehandlare, fyra familjebehandlare, en pedagog på öppna förskolan samt en psykolog på ungdomsmottagningen.

Familjeenheten är väl organiserad och det finns mycket kompetens och stöd att tillgå, likaså är kompetensen kring de ensamkommande barnen mångårig och omfattande. Orust kommun har avtal med Migrationsverket för barn 0-15 år, varvid de flesta ärenden avser lite yngre barn.

Dina arbetsuppgifter
Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL, med inriktning på ensamkommande barn och ungdomar, det vill säga barn som kommer till Sverige utan vuxen. Du ska utreda och bedöma barnets biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser.

Vi arbetar med det enskilda barnets bästa i fokus och använder BBIC som handläggnings- och dokumentationssystem. Tjänsten innehåller hög grad av samverkan med Andromeda, gode män samt särskilt förordnade vårdnadshavare.

Hos oss får du en god introduktion, goda möjligheter till fortbildning inom arbetsområdet, metodhandledning, processhandledning och en mycket trevlig arbetsgemenskap.

Kvalifikationer
Du är socionom. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn/ungdomsvården, erfarenhet av att dokumentera i Procapita samt erfarenhet av BBIC. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete med ensamkommande barn och/eller flyktingverksamhet i övrigt.

Körkortskrav
B-körkort.

Dina personliga egenskaper
Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad och samarbetsförmåga samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. För dig är det en självklarhet med engagemang i social barnavård. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys, uttrycka dig väl i både tal och skrift samt ha förmåga att organisera ditt arbete.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Arbetstid och varaktighet
100 % vikariat under tiden 2015-06-01--2016 augusti.

Tillträdesdag
2015-06-01 eller efter överenskommelse.

Övriga upplysningar
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Körkortskrav
B

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön
Individuell lönesätttning, ange löneanspråk.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan
Ange följande referens när du ansöker: KS 2015:199

Kontakt
Annika Westlund, Verksamhetschef 0304-33 43 64
Nina Kustura, Socialsekreterare 0304-33 40 81

Facklig kontakt
Gunvor Alvén, SSR 0304-33 42 89

Företag
ORUST KOMMUN, Förvaltningsområde omsorg

Adress
ORUST KOMMUN, Förvaltningsområde omsorg
47380 HENÅN

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0304-33 40 00

Jobbnummer
2154698

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Orust Kommun, Förvaltningsområde Omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Orust Kommun, Förvaltningsområde Omsorg: