Skatteombud/Borgenärshandläggare, Solna
Skatteverket / Juristjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige Det vi gör på Skatteverket har betydelse för företagaren, individen, andra myndigheter, samhällsfunktioner och Sverige. Vi ska skapa förutsättningar i kundens vardag och underlätta med digitala tjänster. Vår övergripande ambition är att Skatteverket ska fortsätta att ligga i framkant och vara ett föredöme inom svensk statsförvaltning. Framtiden är inget som ska upptäckas utan något vi gemensamt, tillsammans med andra, är med och skapar. Vi har stora möjligheter att göra skillnad.
Om jobbet
Att vara skatteombud i borgenärsärenden innebär att företräda staten i ärenden om konkurser och företagsrekonstruktioner i tingsrätt, samt företrädartalan i förvaltningsrätt.
Om du inte tidigare har erfarenhet av att arbeta med fordringar så kommer du börja med att göra ekonomiska bedömningar. Du gör återkallelser av F-skatt, konkursansökningar, ärenden som solidariskt betalningsansvar, skuldsanering, likvidationer och ansökningar om anstånd med betalningar. Du samarbetar med kollegor på Skatteverket inom exempelvis moms och revision.
Borgenär tillhör skatteområde 5 och du kommer att tillhöra en sektion med cirka 20 kollegor på en enhet med verksamhet på flera orter.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar.
I rollen som Borgenärshandläggare/skatteombud ska du:
• tala och skriva enkelt och tydligt
• kunna analysera, avgränsa och fatta beslut
• vara resultatinriktad
• vara pedagogisk och förtroendeingivande
• ge information och service med ett bra bemötande och med respekt
• ta ett eget ansvar
• vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå våra mål.
Du ska också ha:
• en högskoleexamen inom ekonomi eller juridik eller motsvarande kunskaper förvärvade genom flera års kvalificerat arbete inom Skatteverket.
Det är önskvärt att du har läst skatterätt på högskolan och att du har en erfarenhet av att föra processer i domstol och att du har tingsmeritering.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och engagemang. Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning på sex månader.
Vi kommer att använda tester i rekryteringsprocessen och planerar för att påbörja att intervjua under vecka 4 2019.
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Från ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2018-11-21ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-12-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktInger Gabrielsson, tf sektionschef 010-574 21 94
Annika Petersson Widell, sektionschef 010-57 413 16
Sangar Maolod, facklig kontaktperson ST
sangar.maolod@skatteverket.se 010-574 59 72
Lena Wallgren McBay, facklig kontaktperson Saco
lena.wallgren.mcbay@skatteverket.se 010-574 49 59
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
Skatteverket, personalenheten
17194 Solna
KontorsadressSkatteverket, personalenheten
Jobbnummer 4470064
Observera att sista ansökningsdag har passerat.