Sektionschef
Transportstyrelsen / Chefsjobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla chefsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Transportstyrelsen i Örebro,
Nora,
Askersund,
Västerås,
Norrköping eller i
hela Sverige Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen - både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Vi jobbar för att möjliggöra framtiden!
Sektionschef sökes till It avdelningen, sektion Uppbörd och sidoordnad bokföring.
På Transportstyrelsen arbetar vi inom produktområden där vi utvecklar och långsiktigt förvaltar It-system utifrån ett agilt arbets- och förhållingssätt avseende myndighetens uppbörd och sidoordnade bokföring.
Vi söker dig som vill vara med och skapa framtiden tillsammans med oss! Du som vill vara en del av en helhet som utvecklar det vi har idag för att möta morgondagens behov.
I dagsläget ingår personalansvar för 19 anställda samt ansvar för 33 konsulter. Du ansvarar även för leverantörskontakter och avtal inom sektionens områden. Anställda och konsulter finns idag i Örebro, där vi även ser fram emot att växa på fler orter.
Ditt ledarskap
Vi söker dig som är genuint intresserad av ledarskap och vill ta ansvar för utveckling av it-system utifrån ett agilt arbetssätt. Du är en lagspelare och kommer att ingå i ledningsgruppen för en enhet med ungefär 100 anställda och drygt 110 konsulter.
Som chef hos oss bidrar du till vår egen verksamhet men också till samhället i stort genom vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Vi har ett förtroendefullt ledarskap och medarbetarskap som bidrar till att vi som myndighet lever upp till statens värdegrund och vårt interna förhållningssätt.
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion samt bidrar till enheten, avdelningen och Transportstyrelsen. Du arbetar aktivt med personal-, budget-, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att arbeta med
• ledning och utveckling av medarbetare
• kompetens- och resursförsörjning, inkl rekrytering och konsultavrop
• verksamhetsutveckling inom it
• lednings- och styrningsarbete
• egna uppdrag
• budgetarbete
• uppföljning
Du måste ha
• akademisk utbildning inom it eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• aktuell erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
• aktuell erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp
• erfarenhet av agilt ledarskap
• erfarenhet av att ansvara för utveckling och förvaltning av It-system.
Vi vill att du
• är intresserad av människor både som grupp och individer och kan coacha människor till framgång
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med ett chefsförordnande på fyra år, med placering i Örebro.
Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och säkerhetsprövning kommer att genomföras enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).
Vid frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Jennie Sandberg på 010 - 495 52 26 ,
jennie.sandberg@transportstyrelsen.se.
ST, Anna Malmborg och Saco, Anneli Hjalmarsson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-2526. Vi behöver din ansökan senast den 7 maj 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om avdelning It
Avdelning It består av fem enheter med tillhörande sektioner. Vi är cirka 300 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge och Norrköping.
Vi stöder samtliga avdelningar inom Transportstyrelsen både strategiskt och operativt i it-frågor. Vi arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur.
Ersättning individuell lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Transportstyrelsen (org.nr 202100-6099),
http://www.transportstyrelsen.se/ Jobbnummer 7669458
Observera att sista ansökningsdag har passerat.