Samordnare till Öppenvården

Ludvika kommun / Socialsekreterarjobb / Ludvika
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ludvika kommun i Ludvika, Borlänge, Leksand eller i hela Sverige

I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, anpassad grundskola och även individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.

Arbetsplatsen

Individ- och familjeomsorgen är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter: Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten, Ami. Inom IFO arbetar både erfaren och nyutbildad personal och som nyanställd erbjuds du en individuellt anpassad introduktion och får tillgång till mentor. Som anställd i Ludvika kommun har du tillgång till extern grupphandledning, friskvård, flextid samt semesterdagsväxling.

Öppenvården består av 28 anställda och vi är uppdelade i olika team, beroendeteam, familjeteam, mellanteam, stödboende/boendestöd, Skkp, fältsocionomer och föräldrarådgivare. Vi ser närheten till varandra och våra olika team som en styrka, då vi i våra ärenden ofta arbetar ihop och därmed kan dra nytta av allas olika kompetenser.

Publiceringsdatum
2025-09-02

Dina arbetsuppgifter
Du kommer tillsammans med vår andra samordnare vara med och påverka, förändra och driva utvecklingsprocesser inom IFOs Öppenvård Ludvika. Du kommer var den som arbetsleder beroendeteamet, boendepedagogerna, Skkp och fältsocionomerna.

I uppdraget ingår att leda och fördela arbetet, metodhandledning, uppföljning av mål och utfall för verksamheten samt delaktighet vid utformning av rutiner, riktlinjer och andra styrande dokument. Det ingår även i uppdraget att säkerställa att behandlarna arbetar i enlighet med gällande lagstiftning, att all dokumentation håller hög kvalitet och att vi har ett gott bemötande gentemot de vi möter. Du kommer att samverka med andra enheter, ingå i 1:e/samordnargruppen, möta andra aktörer där du är företrädare för verksamheten, varför det ställs krav på god samarbetsförmåga.

Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har en mångårig erfarenhet av arbete inom öppenvård, stor erfarenhet inom socialtjänstens myndighetsutövning. Är förtrogen med de för oss gällande lagar samt tidigare erfarenhet av att arbetsleda.

Arbetet präglas av föränderlighet, det är därför viktigt att du besitter en flexibilitet som gör att du lätt kan förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Det är av stor vikt att du har en helhetssyn och kan förstå verksamheten utifrån olika nivåer och perspektiv. Du ska vara strukturerad och tydlig i ditt arbetssätt.

Vi vill att du är välformulerad i både tal och skrift i det svenska språket samt har goda datorkunskaper. I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.

Körkort är ett krav.

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsvillkor

Tjänsten är tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Övrig information

I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju.

Kontaktuppgifter för detta jobb
Therese Lidholm, Enhetschef, 0240-56 54 48
Elin Ekman, Samordnare, 0240- 868 92

Facklig kontakt

Akademikerförbundet SSR, Vision och Kommunal nås via kommunens växel 0240-860 00.

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 28 september 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Ludvika kommun (org.nr 212000-2270), http://www.ludvika.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Jobbnummer
9486803

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ludvika kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ludvika kommun: