Samordnare boende och avtal

Salems kommun / Behandlingsassistentjobb / Salem
2025-12-03


Visa alla behandlingsassistentjobb i Salem, Botkyrka, Ekerö, Södertälje, Huddinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Salems kommun i Salem, Botkyrka, Södertälje, Stockholm, Österåker eller i hela Sverige

Salems kommun är en levande och trygg plats där natur och grönområden alltid är nära till hands. Här bor drygt 17 000 invånare och här har strax över 1000 företag sin verksamhet. I Salem utvecklas kommunens verksamhet i nära dialog med invånarna.

Kommunen har närmare 1000 anställda och verksamheten genomsyras av våra kärnvärden hållbarhet, trygghet och delaktighet. Vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Salem är en välkomnande och inkluderande kommun där alla känner sig hemma.Arbetsplatsbeskrivning

Vid årsskiftet startar vi vår nya enhet Vuxen- och funktionsnedsättning. Här samlas handläggning inom socialpsykiatri, skadligt bruk och beroende, LSS, våld i nära relation samt stöd till personer som vill lämna en kriminell livsstil. Enheten omfattar också boendestöd och sysselsättningsverksamhet.

På enheten kommer vi även att ha ett samordnande ansvar för placeringar, avtal och nivåbedömningar. Vi söker nu någon som kan ta sig an denna roll. Du har stora möjligheter att vara med och påverka utformningen av våra nya arbetssätt. Hos oss får du bidra till att bygga upp en ny verksamhet med arbetssätt som går i linje med nya socialtjänstlagen där brukarnas behov är i fokus.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av de områden som ingår i verksamheten och förståelse för myndighetsutövning samt regler för inköp och upphandling.

Publiceringsdatum
2025-12-03

Dina arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter handlar om att samverka med flera interna och externa parter såsom miljö- och samhällsbyggnadskontoret, interna och externa boenden, handläggare och utförare. I rollen ingår att stötta handläggarna vid placeringar och att ta fram avtal, förnya avtal, förhandla och utföra direktupphandlingar enligt gällande regelverk.

I rollen som samordnare arbetar du både självständigt och strukturerat och har ett stort eget ansvar.

Du behöver ha lätt för att skapa ordning och struktur. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för samordning av de lägenheter som finns inom socialförvaltningen.

I rollen kommer det ingå att göra nivåbedömningar vid placering på daglig verksamhet samt extern bostad med särskild service. Det kommer även ingå att ansvara för bokningar av externa turbundna resor, granska fakturor för dessa och samverka med det externa bolaget.

Samverkan är en viktig del av uppdraget både internt och externt. I arbetet ingår att vägleda och lotsa Salemsborna inom kommunens verksamheter.

Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.

Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av god stämning, bred kompetens, ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi erbjuder dig, förutom ett meningsfullt arbete på en trevlig enhet, en introduktionsplan där dina tidigare kunskaper beaktas för att du ska känna trygghet och få en bra start. Vi värnar om en god arbetsmiljö samt ditt engagemang och intresse.

Kvalifikationer
För att bli aktuell för tjänsten uppfyller du följande kvalifikationer:

• Socionomexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

• Erfarenhet av arbete inom verksamhetens områden. Särskilt meriterande är erfarenhet av boendesamordning, avtalssamordning och nivåbedömningar.

• God kunskap om lagstiftning, rättspraxis och riktlinjer inom verksamhetens målgrupper. Särskilt meriterande är kunskap om regler kring inköp, upphandling och placering. Du har god datorvana samt god kunskap i det svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och kontinuerlig samverkan.

• Det är meriterande att ha arbetat med myndighetsutövning.

Som person har du lätt för att samarbeta med andra samtidigt som du kan arbeta självständigt. Du är kommunikativ och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

Tjänsten innebär möten, mycket samverkan och ställer krav på en kommunikativ, trygg och stabil personlighet samt förmåga till självinsikt.

Du arbetar strukturerat och bidrar till att utveckla arbetsformer. Ditt arbetssätt bör präglas av engagemang, drivkraft och med förmåga att ta eget ansvar.

B-Körkort är meriterande.

Anställningsvillkor

Tills vidare.

Heltid.

Tillträde: Snarast, enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdatum: 2025-12-17

Vi vill att du ska trivas, må bra och utvecklas med oss i Salems kommun.

Vi erbjuder dig därför:

• Kompetensutveckling.
• Friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme.
• När arbetet tillåter kan du till viss del arbeta hemifrån.
• En verksamhet med goda relationer.
• En verksamhet med den lilla kommunens fördelar. Beslutsvägarna är korta, och det finns en närhet till våra politiska beslutsfattare.
• En verksamhet som hjälps åt över gränserna och där vi bryr oss om varandra.

Intervjuer kommer att ske fortlöpande under rekryteringsprocessen.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-12-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Salems kommun (org.nr 212000-2874), http://www.salem.se

Kontakt
Enhetschef
Tove Bäverwall
tove.baverwall@salem.se
08 532 591 43

Jobbnummer
9627044

Prenumerera på jobb från Salems kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Salems kommun: