Samhällsvägledare

Lunds kommun, Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt / Organisationsutvecklarjobb / Lund
2016-09-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Samhällsvägledare" (publicerad 2017-11-03) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds kommun, Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt i Lund

Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar drygt 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 117 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss.

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar ca 250 medarbetare med att stödja politiska nämnder och andra förvaltningar/nämnder i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som kommunikation, HR, ekonomi, IT, strategisk utveckling och näringsliv.

Medborgarservice och medborgarkommunikation är prioriterade områden för Lunds kommun. Uppdraget för avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt är att skapa värde för verksamheten med kommunikation. Avdelningen, som består av cirka 30 medarbetare, ingår i kommunkontoret och består av två enheter: enheten för strategisk kommunikation och enheten för medborgarkontakt.

Styrkan med att samla samhällsvägledare och kommunikatörer i en organisation är att vi arbetar med kommunikation och relationer på alla nivåer - från service och kundkommunikation till strategiskt stöd och kommunikationsplanering på ledningsnivå. Genom kommunikationsdriven verksamhetsutveckling kan vi effektivisera verksamheten till nytta för medborgarna. Lunds kommuns fokusområde "Inflytande, delaktighet och service" är vår ledstjärna.

Enheten för medborgarkontakt består av cirka 20 personer som idag är fördelade inom tre funktioner medborgarcenter, medborgarkontor och växel. Från 2017 satsar Lunds kommun på en kommungemensam medborgarservice där vi i första kontakten erbjuder medborgare information och vägledning i såväl enklare frågor som i statusärenden. Vi tar emot och förmedlar felanmälan, synpunkter och klagomål och vi ger en likvärdig medborgarservice i hela kommunen. Vårt fokus är hög tillgänglighet och bra bemötande.

Publiceringsdatum
2016-09-06

Arbetsuppgifter
Lunds kommun ska nu stärka upp verksamheten medborgarservice med två nya tjänster och söker dessutom ersättare för en medarbetare som går i pension. Vi söker därför tre samhällsvägledare som gillar att arbeta i en miljö med högt tempo och ständiga förändringar. Din placering är i första hand i det nya kommunhuset Kristallen vid Lund C.

På medborgarcenter i Kristallen ingår du i ett team med flera kollegor med samma uppdrag. Du blir på många sätt kommunens ansikte utåt, eftersom samtalet med dig och den hjälp du erbjuder ofta är första kontakten för de som vill komma i kontakt med Lunds kommun, oavsett om mötet sker i Kristallen, telefon eller en digital kanal. Dina uppgifter kommer att utvecklas efter medborgarnas och verksamheternas behov, i nära samarbete med kommunens förvaltningar. Du bidrar därmed till att vår service till Lunds medborgare ständigt utvecklas.

I rollen som samhällsvägledare bemannar du i receptionen på Kristallen och tar hand om ärenden via besök, telefon, e-tjänster och e-post.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har lägst gymnasiekompetens. En för tjänsten relevant högskoleexamen är meriterande. Vi vill att du har erfarenhet av arbete i kundtjänst, medborgarkontor eller motsvarande. Det är meriterande om du har erfarenhet av kommunal verksamhet, gärna som samhällsvägledare eller i liknande verksamhet.

Vi söker dig som brinner för att ge service, sätta kunden i centrum och ge ett gott bemötande. Du ska trivas i en miljö med kontinuerlig utveckling och förändring, där den ena dagen inte är den andra lik. Som person är du självgående, drivande, samhällsintresserad, serviceinriktad, har positiv attityd och är ansvarstagande och lyhörd. Du har god samarbetsförmåga och kan snabbt lära dig nya områden. Uppdraget kräver stor flexibilitet och kapacitet i utförandet av arbetsuppgifterna. Du är tydlig, har en god kommunikativ förmåga och mycket goda kunskaper i svenska, såväl i tal som i skrift. Du ska även behärska engelska i tal. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. För att i klara uppdraget krävs en hög IT-mognad då du arbetar i många IT-baserade system, samtidigt som du är van att söka information via internet.

Ett av kommunens mål är hög tillgänglighet och din arbetsdag kan därmed börja innan klockan 08.00 och sluta efter 17.00. Arbetstiden är schemalagd.

Tjänsterna har tillträde snarast enligt överenskommelse alternativt 2017-01-01.

ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-09-26
Ange följande referens när du ansöker: KK 2016/25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ann Ekvall, enhetschef 046-359 48 69

Facklig kontakt
Nås via kommunens växel 046-35 50 00

Företag
Lunds kommun, Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt, kommunkontoret

Adress
Lunds kommun, Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt, kommunkontoret
Box 41
22100 LUND

Kontorsadress
Stortorget LUND

Jobbnummer
3030810

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds kommun, Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds kommun, Avdelningen för kommunikation och medborgarkontakt: