Säkerhetsspecialist inom områdena fysisk säkerhet och personsäke
Försäkringskassan / Organisationsutvecklarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Stockholm,
Sundbyberg,
Huddinge,
Botkyrka,
Sollentuna eller i
hela Sverige Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Säkerhetsstaben har ansvaret för ledning, styrning, samordning och uppföljning av säkerhetsarbetet inom Försäkringskassan. Säkerhetsstabens ansvar inrymmer bland annat informations-, person- och fysisk säkerhet samt krisberedskap, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd och incidenthantering. Säkerhetsarbetet utgår från Försäkringskassans ledningssystem för säkerhet, vilket också Säkerhetsstaben ansvarar för att utveckla och förvalta.
Ansvar och arbetsuppgifter
Alla medarbetare inom Säkerhetsstaben har en primär inriktning inom några av stabens ansvarsområden. Tjänsten som säkerhetsspecialist och verksamhetsutvecklare är i första hand inriktad på arbete inom områdena fysisk säkerhet och personsäkerhet.
Som säkerhetsspecialist och verksamhetsutvecklare ska du stödja organisationen inom säkerhetsområdet på flera olika sätt. Du kommer att arbeta med en stor bredd av uppgifter, exempelvis i form av att utforma kravnivåer för säkerhet, planera och genomföra granskningar, incidentanalys, uppföljning och delta i utvecklingsprojekt. Du kommer även att genomföra informations- och utbildningsinsatser och riskanalyser. Du kommer att samverka och representera staben internt men också med andra myndigheter och organisationer.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
• har flerårig arbetslivserfarenhet av säkerhetsområdet, där du arbetat med verksamhetsutveckling och/eller säkerhetsfrågor på såväl strategisk som operativ nivå
• har erfarenhet av säkerhetsarbete inom områdena fysisk säkerhet och personsäkerhet, från en större organisation, gärna från en statlig myndighet, i frågor som rör:
• Kravställning på skalskydd och inbrottslarm med god kännedom om skyddsklassindelning och larmklasser.
• Kameraövervakning med tillhörande lagstiftning
• Erfarenhet av kravställning i upphandlingar enligt LOU och säkerhetsskyddade upphandlingar.
• Riskanalyser, kontinuitetsplanering och krishantering
• Systematiskt brandskyddsarbete
• Stöd till HR-avdelningen och säkerhetskrav i HR-processer
•
• har mycket god erfarenhet av att utbilda och informera ledningsgrupper och medarbetare
• är strukturerad, har en god analytisk förmåga och är bra på att snabbt sätta dig in i nya frågor
• är duktig på att nätverka, skapa kontakter och samarbeta
• har mycket god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt
• är nytänkande, kreativ och kan omsätta kunskaper och erfarenheter till handling samt driva dina uppdrag framåt
Det är meriterade om du
• har erfarenhet av informationssäkerhet, säkerhetsskydd och ledningssystem för säkerhet
• har annan formell utbildning (internutbildningar, kurser), utöver högskoleexamen eller motsvarande, inom säkerhetsområdet
• har erfarenhet av utveckling och införande av förvaltningsmodeller, kravnivåer och regelverk och arbete med etablerade standarder och arbetsmetoder
• har god erfarenhet av att leda riskanalyser
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2022-07-14Övrig informationEn tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning och en anställning hos oss kan även innebära placering i säkerhetsklass. Resor i tjänsten förekommer.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktuppgifter för detta jobb Chef: Birgitta Målsäter, 010-116 91 48 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ottilia Rasimus, 010-112 24 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Gunnel Andersson, 010-114 54 39, Seko: Fredrik Bruhn, 010-111 86 29.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 14 augusti 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 6822101
Observera att sista ansökningsdag har passerat.