Säkerhetssamordnare
Arvika kommun, Räddningstjänsten / Administratörsjobb / Arvika
2025-10-02
Visa alla administratörsjobb i Arvika,
Eda,
Sunne,
Årjäng,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Arvika kommun, Räddningstjänsten i Arvika Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss!
Här i västra Värmland, bland vidsträckta sjöar och grönskande skogar, finns en stark glöd som sprider värme och lyser upp. Glöden är vår vision och ledstjärna.
I Arvika kommunkoncern jobbar idag cirka 2 700 kompetenta medarbetare. Välkommen du också!
Vill du vara med och skapa en tryggare miljö?
Vi söker nu en engagerad och lösningsorienterad säkerhetssamordnare som vill bidra till att utveckla och stärka vårt säkerhetsarbete.
Hos oss får du en nyckelroll i att förebygga risker, samordna insatser och säkerställa att våra medarbetare, verksamheter och medborgare har de bästa förutsättningarna för en säker vardag.
Vi på Säkerhetssamordningen arbetar utifrån ett samverkansavtal för gemensam säkerhetssamordning mellan Arvika, Eda, Säffle och Årjängs kommun. Vår enhet ansvarar för civil beredskap, informationssäkerhet, säkerhetsskydd samt brottsförebyggande frågor. Vi tror på vikten av att samordna säkerhetsarbetet för att vara ett professionellt och verksamhetsnära stöd för kommunkoncernerna, men också de som bor och verkar i våra kommuner.
Rollen som säkerhetssamordnare är placerad på räddningstjänsten i Arvika.
Publiceringsdatum2025-10-02KvalifikationerFör att lyckas i rollen som säkerhetssamordnare ser vi att du har:
- Advekat eftergymnasial utbildning som innehåller grundläggande kunskaper för arbete inom civil beredskap, offentlig förvaltning eller totalförsvar.
- God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift. Även kunna tillgodogöra sig texter på engelska.
- Körkort B.
- God förmåga att upprätta digitala dokument, rapporter och protokoll.
Det är meriterande om du som säkerhetssamordnare också har:
- Erfarenhet av arbete inom civil beredskap, offentlig förvaltning eller totalförsvar.
- Erfarenhet som gett inblick i kommunal administration och kommunala processer.
- Erfarenhet av projektledande befattning eller leda utan att vara chef.
- Högskoleutbildning inom området (krisberedskap, statsvetenskap, samhällsplanering eller liknande).
- Utbildning inom analys eller projektledning.
- Tidigare kunskaper inom samordning, ledning, kommunal förvaltning, offentlig förvaltning eller systematisk säkerhetsskyddsarbete.
- Förmåga att producera informativa dokument som samtidigt är tilltalande och lättillgängliga.
För att trivas i rollen som säkerhetssamordnare ser vi att du som person är lugn, trygg och analytisk som har en förmåga att samarbeta med ordinarie säkerhetssamordnare samt kunna ta plats och delta i befintliga arbetsgrupper i alla fyra kommuner och kunna skapa långsiktiga relationer. Du har en god förmåga att kunna strukturerad dina arbetsuppgifter samtidigt som du har ett stort mått av flexibilitet när situationen kräver det. Du har en förmåga att självständigt driva projekt över längre tid där hela processen inte kan överblickas vid uppstart såväl som att ha förmågan att snabbt lösa tidskritiska uppgifter kreativ och lösningsfokuserad.
Ansvarområde
Som säkerhetssamordnare kommer du ansvara för att:
- Arbeta utefter ett samverkansavtal för gemensam säkerhetssamordning mellan Arvika, Eda, Säffle och Årjäng kommuner.
- Arbeta med krisberedskap och civilt försvar enligt överenskommelse mellan staten och SKL.
- Arbeta med Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Men även med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
- Ta fram risk- och sårbarhetsanalyser för kommunkoncernen samt arbeta med identifierade åtgärder.
- Ta fram krisledningsplaner, beredskapsplaner samt planering av kontinuitetshantering och kontinuitetsanalyser.
- Arbeta med det geografiska områdesansvaret kopplat till civil beredskap med frivilligorganisationer, POSOM (psykiskt och socialt omhändertagande) och andra resurser i den civila beredskapen.
- Arbeta med övning och utbildning för att stärka kommunens förmåga att hantera händelser. Även också med kommunens planering för totalförsvar och åtgärder vid höjd beredskap.
Du kommer att ingå i den kommunala krisledningen och utvärdera inträffade händelser.
Rollen innebär arbete i Arvika, Eda, Säffle och Årjängs kommun. Resor till andra kommuner och län förekommer frekvent.
Rollen är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Intresseanmälan till tjänsten
Skicka in din intresseanmälan senast 2025-10-16. Urval sker löpande så vänta inte med din ansökan. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Ida Andersson på 0570-814 77,
ida.andersson@arvika.seÖvrig informationArvika kommunkoncern samarbetar med Varbi i rekryteringsärenden och det är också vårt rekryteringsverktyg för att hantera ansökningar samt ett led i att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av säljbolag.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-10-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/171".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Arvika kommun (org.nr 212000-1892)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Arvika kommun, Räddningstjänsten
Kontakt Ida Andersson
057081477 Jobbnummer 9536706