Projektekonom

Östersunds Kommun / Redovisningsekonomjobb / Östersund
2025-10-30


Visa alla redovisningsekonomjobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Östersunds Kommun i Östersund

Vill du vara med och göra skillnad för medborgare och medarbetare i Östersunds kommun och arbeta i en roll där ekonomi möter utveckling - och där du får vara med och forma framtidens projektarbete i kommunen? Då kan vår enhet vara det du söker!
Vår vision: Vi är den självklara drivkraften bakom kommunens digitala och kommunikativa utveckling. Vi tar verksamheterna hela vägen genom framtidens utmaningar och omställningar. Vi har ett övergripande ansvar för att tillsammans med kommunens verksamheter driva utveckling och förvaltning inom IT, digitalisering och kommunikation. Vårt uppdrag innebär att vara nytänkande och drivande, vi ska bygga digital och kommunikativ förmåga samt förenkla vardagen för medarbetare och invånare. Sektor digitalisering och kommunikation består av fem enheter, med ca 70 medarbetare som hanterar hela kedjan från kommunikation, support, strategier, kravinsamling, projektledning, utveckling, förvaltning, drift av nätverk, servrar och arbetsplatser. Sektorn tillhör Kommunledningsförvaltningen. Den enhet du kommer att ingå i består idag av femton medarbetare, som ska utökas med
en projektekonom. Vi arbetar med utveckling och förvaltning av flera olika system, vi bygger digitala utbildningar och är ett stöd vid projektansökningar och söker en driven och flexibel projektekonom till kommunens projektteam.

Ditt nya jobb
Här får du arbeta både med projektekonomi - budget, prognoser, rapportering, redovisning och uppföljning - men också med att utveckla kommunens arbete med projekt och externa medel i stort. Rollen är varierad och utvecklingsinriktad, där du ena dagen arbetar med ekonomi i specifika projekt, analyserar och kvalitetssäkrar rapporter till finansiärer. Nästa dag stöttar du i en ansökningsprocess, tar fram mallar eller bidrar till att bygga rutiner för hur vi hanterar projekt med extern medfinansiering. Du blir en del av ett litet, engagerat team som arbetar tvärsektoriellt i hela kommunen och samverkar med både förtroendevalda, förvaltningarna och externa finansiärer. Det är en nyckelroll i en växande projektenhet där du får möjlighet att påverka, utveckla och utvecklas. Du får möjlighet att kombinera ekonomiarbete med utvecklingsfrågor och verksamhetsutveckling. Det är en arbetsplats i förändring, där du får vara med och bygga upp en funktion från grunden.

Vanliga arbetsuppgifter

• Ansvara för budget, ekonomisk uppföljning och rapportering i enskilda projekt.
• Säkerställa att finansiärernas krav följs (EU's strukturfonder, statliga medel, regionala utvecklingsmedel m.fl.).
• Vara ett stöd till projektledare i ekonomiska och administrativa frågor.
• Ha en nära kontakt med stödgivare (exempelvis Tillväxtverket, ESF+, Interreg m. fl.)
• Bidra till att utveckla rutiner, mallar och metoder för projektstyrning för att bygga upp kommunens stödfunktion för projekt.
• Vid behov stötta med andra projektuppgifter, som ansökningsarbete, uppföljningsprocesser och övrig rapportering.

Din kompetens

Publiceringsdatum
2025-10-30

Kvalifikationer
• Vi söker dig som har relevant högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi, eller motsvarande erfarenheter som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
• Har erfarenhet av projekt och har arbetat med uppföljning, ekonomihantering eller administration - gärna inom offentlig verksamhet.
• Du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift.

Meriterande

• Erfarenhet av EU-finansierade projekt eller andra externa finansiärer.

Vi söker dig
Som är trygg, stabil och har självinsikt. Du tar initiativ, är självgående i ditt arbetssätt och sätter igång aktiviteter för att uppnå mål. Självklart har du lätt för att samarbeta och kommunicera med många olika aktörer på ett konstruktivt och tydligt sätt. Du är engagerad, lyhörd och förtroendeingivande. Som person är du är noggrann och strukturerad men också nyfiken, flexibel och utvecklingsinriktad. Du trivs med att arbeta brett - både med siffror och med att utveckla arbetssätt.

Vi ser fram emot din ansökan!

Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.

Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html

Om Kommunledningsförvaltningen
I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Östersunds kommun (org.nr 212000-2528), https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Arbetsplats
Östersunds Kommun

Kontakt
IT-chef
Marie Fryklöf
marie.fryklof@ostersund.se
063-144910

Jobbnummer
9581243


Prenumerera på jobb från Östersunds Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Östersunds Kommun: