Produktspecialist till it-avdelningen, med placering i Linköping

Polismyndigheten / Datajobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Linköping, Motala, Norrköping, Karlsborg, Katrineholm eller i hela Sverige

Arbetsplatsbeskrivning
Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Polisens it-avdelning har cirka 800 anställda och ansvarar för all it som används av myndighetens cirka 30 000 medarbetare. Sektionen Medborgarkontakt och myndighetsgemensamma system har helhetsansvar för applikationsutveckling, förvaltning, säkerställande av att gällande riktlinjer och föreskrifter avseende säkerhet följs, man har även 3:e linjens support för sina it-lösningar.

Gruppen Ekonomiadministrativa system ansvarar för utveckling och förvaltning av system relaterade till ekonomiområdet. Gruppen ansvarar b.la. för:
• Polisens affärssystem, UBW
• avtals- och upphandlingssystemet, Kommers
• Polisens nationella kassasystem, Extenda
• Fordons administrationssystem, Frida
• System för hantering av hyresavtal, Lease Manager

Under de närmaste åren tillkommer ansvar för system kopplade till inventarier.

Publiceringsdatum
2018-11-09

Dina arbetsuppgifter
Som produktspecialist kommer du tillsammans med övriga i gruppen att ansvara för utveckling, förvaltning och underhåll av våra system. Du arbetar med att konfigurera och anpassa standardsystemet/applikationen inom ramen för dess möjligheter så att användare i systemet har den funktionalitet som efterfrågas. Du behöver ha stor förståelse för databas och teknik då du arbetar med konfiguration och anpassning både via systemet och i förekommande fall genom att använda SQL mot systemets databas.

I din roll kommer du att ha nära kontakter med verksamheten, leverantörer av systemen och övriga grupperingar inom it-avdelningen och andra avdelningar. Det förekommer också att du har mera övergripande och strategiska arbetsuppgifter som uppdragsansvarig.

För nya produkter/system kommer du att delta vid upphandlingar med kravspecifikation, upphandlingsunderlag, utvärdering, samt är involverad vid implementering. För befintliga system medverkar du också i mindre och större uppgraderingar och utvecklingsuppdrag.

Viss beredskap kan förekomma vid helårsbokslut.

Huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att du:

• planerar, utvecklar och genomför förändringsaktiviteter - konfigurering av systemen, integrationer till/från systemen, använda SQL såväl för särskilda utsökningar som för att göra script (för inläsningar/förändringar/rätta felaktigheter)
• arbetar med support, felsökning och rättning och att tillhandahålla 3:e linjens support
• dokumenterar ditt arbete och medverkar att definiera driftsrelaterade rutiner
• tar fram utbildningsmaterial och dokumentation för support och drift
• deltar i projektarbete
• ser och utvecklar möjligheter i användningen av systemen
• analyserar och bedömer konsekvenser av önskade förändringar
• deltar i verksamhetsanalyser för att utveckla systemstödet i enlighet med verksamhetens önskemål och krav

Kvalifikationer,

Vi söker dig som har:

• relevant högskoleutbildning inom it, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten kan bedöma som likvärdig
• kunskaper om och arbetat med SQL (såväl sökfrågor som SQL-script)
• erfarenhet av systemförvaltning från en större organisation

Du måste behärska svenska flytande, både i tal och skrift

Meriterande

Det är meriterande om du har:

• förvaltningserfarenhet av UBW/Agresso, alternativt annat affärssystem eller kassasystem
• arbetat med förvaltning av stora system inom statlig sektor
• kunskaper om Windows servermiljöer som klientplattform

Dina personliga egenskaper
Vi ser att du är ansvarstagande, samt har ett strukturerat arbetssätt och en god analytisk förmåga, vi tror vidare att du:

• vill jobba nära verksamheten för att verkligen förstå deras behov och kunna skapa smarta lösningar
• är förändringsbenägen och öppen att ta dig an uppgifter utanför rollen
• vill jobba agilt
• självständigt under eget ansvar kan driva uppgifter kopplade till ditt ansvarsområde, samtidigt som du jobbar som en i gruppen
• har god samarbetsförmåga, är proaktiv och serviceinriktad

Hos oss är det självklart att man är engagerad, effektiv och tillgänglig i sitt förhållningssätt till verksamheten samt kollegor, chefer och andra medarbetare. Vi är en grupp med personer som jobbar nära varandra och som hjälper varandra. Vi sätter laget före jaget.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet

Kontaktperson för detta jobb
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta gruppchef Kristina Laurin, tfn 070-5695860

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 21; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92 Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Arbetsort: Linköping

Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas

Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningen kräver svenskt medborgarskap

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll och säkerhetsintervju enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning.

Ansökan,

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 3 december 2018. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Din ansökan är även en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt. Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med HR-konsult, Emil Bengtsson via mail, emil.bengtsson@polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-12-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten

Kontorsadress
BRIGADGATAN 13

Jobbnummer
4448634

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: