Personliga handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Göteborg eller i hela Sverige

Referens: 020361-2013

Försäkringskassans vision är ett samhälle där alla känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Försäkringskassan söker 

Personliga handläggare

Placering lokalt försäkringscenter Varberg 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett samlat ansvar för hela kundengagemanget i ett ärende oberoende ersättningsform. I dina arbetsuppgifter ingår att handlägga och utreda rätten till ersättning i enhetlighet med lagar och förordningar.

Just nu söker vi handläggare på följande inriktningar:

Inriktning aktivitetsersättning
När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan.

Under 2013-2014 görs särskilda satsningar på arbete och metodutveckling för att stödja unga med Aktivitetsersättning till ett arbete och till ett aktivare samhällsliv vi förstärker därför gruppen under tiden augusti 2013 till och med 2014.

Inriktning sjukpenning/samordning
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner

• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål

• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt

• kan förstå och analysera komplexa frågor

• har god kommunikativ förmåga

• är coachande och målinriktad i ditt arbetssätt

• har datorvana

• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet

• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer

• har kunskaper om arbetsmarknaden

• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Publiceringsdatum
2013-04-17

Övrig information
Ett antal tjänster, visstid, heltid med tillträde 130810. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande områdeschef Birgitta Andersson tfn 010-119 26 04, rekryterande enhetchef Fred Finnöy tfn 010-118 07 61. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Helen Jerrebäck 010-119 50 52. Fackliga kontaktpersoner: ST, Katarina Bengtsson 010-119 26 54, SACO, Ingmarie Johansson 010-119 26 37 eller SEKO, Ebrima Dibba tfn 010-116 91 01. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 5 maj 2013 märkt med diarienummer 020361-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Vikariat

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
Personalenheten

Jobbnummer
1525016

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: