Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Örnsköldsvik
2016-02-05
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-11-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Örnsköldsvik, Nordmaling, Kramfors, Bjurholm, Sollefteå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Örnsköldsvik, Kramfors, Sollefteå, Umeå, Sundsvall eller i hela Sverige

Avdelningen för funktionsnedsättning söker Personlig handläggare med inriktning aktivitetsersättning:

När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan. Tjänsten kräver att du kan hantera mycket administration för att hålla ihop alla delar på ett bra sätt.

Det ingår en del resor i tjänsten. 

Avdelningen för sjukförsäkring söker Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning:

När du arbetar med sjukpenning/samordning möter du kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga och som ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser för att kunna återgå i arbete. I ditt arbete ger du förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvården. Tjänsten kräver att du kan hantera mycket administration för att hålla ihop alla delar på ett bra sätt.

Det ingår en del resor i tjänsten. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer 

För tjänsten Personlig handläggare med inriktning aktivitetsersättning är det också meriterande om du:

• har kunskap om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2016-02-05

Övrig information
Ett antal tjänster tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet. 

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chefer: Torbjörn Hällström tel 010- 111 68 13 (för tjänsten aktivitetsersättning). Mariann Landin, tel 010-111 86 60 (för tjänsten sjukpenning/samordning).

HR-specialister Stefan Dahlberg, tel 010-116 45 16 eller Karin Karlsson, tel. 010-116 90 37 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Gunnar Berglund, tel 010-111 09 84. Saco-S: Christina Stenersen, tel 010-111 86 82 fram till den 12/2 sedan Marina Dahl, tel 010-111 68 18. 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 21 februari 2016 märkt med diarienummer 008773-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10351 Stockholm

Kontorsadress
10351 Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2656194

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: