Personlig handläggare

Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Karlskrona
2015-01-20
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Personlig handläggare" (publicerad 2016-12-14) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Karlskrona, Ronneby, Torsås, Karlshamn, Emmaboda eller i hela Sverige

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Personlig handläggare med placering på

Avdelningen för funktionsnedsättning i Karlskrona 

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi Personliga Handläggare med inriktning inom områdena Funktionsnedsättning och Aktivitetsersättning.

Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, assistansersättning, handikappersättning och aktivitetsersättning. Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. Du möter kunderna i personliga möten, telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedling och i förekommande fall skolan mm. Vidare ingår det att samordna insatser i samverkan med vårdgivare och andra aktörer. 

Vi söker dig som

• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga

• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner

• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål

• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet

• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt

• kan förstå och analysera komplexa frågor

• har god kommunikativ förmåga

• har datorvana

• har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet

• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer

• har kunskaper om arbetsmarknaden

• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Publiceringsdatum
2015-01-20

Övrig information
Ett antal tjänster, tillsvidare eller visstidsanställning, heltid, tillträde enligt överenskommelse. Provanställning om 6 månader tillämpas. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Pia Ohlin, tel 010-1180555 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Anneli Wetterholt, tel 010-1186812 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Per-Olof Ståhl, tel 010-1183852. Saco: Laila Andersson tel 010-1184573, Seko: Camilla Ersson, tel 010-113 9199 

Så ansöker du
Välkommen med din ansökan senast den 8 februari 2015 märkt med diarienummer 002969-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-02-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Försäkringskassan

Adress
Försäkringskassan
10531 Stockholm

Kontorsadress
Försäkringskassan

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2134739

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Försäkringskassan

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Försäkringskassan: