Pensionshandläggare

Soltak AB / Administratörsjobb / Kungälv
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kungälv, Göteborg, Partille, Lerum, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Soltak AB i Kungälv

SOLTAK AB Kommunsamverkan för effektivare stödtjänster. SOLTAK AB är ett kommunägt bolag. Våra fyra ägarkommuner har lagt över ekonomisk administration, löneadministration samt IT-drift och -support till SOLTAK AB för att samordna och effektivisera produktionen av stödtjänster.

SOLTAK AB arbetar för att leverera professionella tjänster till sina kunder. Medlemskommunerna skall få ta del av servicetjänster i ständig utveckling. Ägarkommunernas stödprocesser utgör bolagets kärnverksamhet. Beslutsvägarna inom bolaget är korta.

Grundläggande kärnvärden i bolaget är tillit och förtroende, engagemang och motivation samt gott kundbemötande.

SOLTAK AB skall vara en attraktiv arbetsgivare som värderar sina medarbetare högt och som inspirerar till yrkesmässig och personlig utveckling.

Affärsområde Lön består av ca 40 personer som ansvar för lönehantering, systemförvaltning samt pensionshandläggning för samtliga anställda i de fyra kundkommunerna och bolagen. SOLTAK Lön betalar ut ca 12 500 löner per månad. HR/Lönesystemen som används är Vismas Personec P, Time Care Pool- och Planering, WinLas samt Miljödatas Adato och Lisa.

Vi erbjuder ett arbetsklimat med stor möjlighet att bidra till utveckling och möjlighet att lära av varandra. Vi är ett stort affärsområde där det händer mycket och det finns stora möjlighet att utvecklas och fördjupa eller bredda sin kunskap inom olika områden. För att trivas hos oss behöver du gilla förändring då vi ständigt arbetar med att ändra och förbättra våra rutiner och processer.



Publiceringsdatum
2019-12-02

Arbetsuppgifter
Information om tjänsten

I arbetsuppgifterna ingår att:
• Handlägga pensioner såsom aktualiseringar, förfrågningar från andra myndigheter, gå igenom lösningar på det personliga planet med blivande pensionärer, hantera pensionsskuldsberäkningar m.m.
• Informera om pensioner i olika forum såsom inför anställda och polititiken.
• Tolkning av för kommunen förekommande pensionsavtal.
• Administrera inbetalning av pension till bla KPA och Pensionsvalet. Rapportera in och rätta pensionslönegrundande lön till KPA samt granska och kontrollera utbetalningar till blivande pensionärer.
• Administrerar personförsäkringar i kommunen i form av att vara länken mellan anställda och AFA och KPA.
• Löneadministrativa arbetsuppgifter såsom administrering av löner, kontakt och stöd till medarbetare och chefer i kommunerna via telefon och ärendehanteringssystem ingår också i tjänsten.



Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har erfarenhet av praktisk pensionshandläggning, gärna från det kommunala området.
• Är väl förtrogen med lönehantering, gärna från det kommunala området.
• Har kunskaper om gällande pensionsavtal, lagar och avtal.
• Har erfarenhet av att bemöta medarbetare i olika situationer, tex genom telefon och personliga möten.
• Är noggrann, ansvarstagande och serviceinriktad. Du arbetar strukturerat genom att planera och prioritera på ett effektivt sätt och är trygg i dig själv.
• Har lätt för att bygga goda relationer och är tydlig i din kommunikation med anställda, chefer och andra myndigheter.
• Är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt då vi är en organisation i ständig utveckling.
• Har god datorvana och det är meriterande om du har erfarenhet av inrapporteringsprogrammen Nya KPA-direkt, Pensionsvalet samt Skandia.
• Har relevant eftergymnasial utbildning för området, alternativt motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För en jämnare könsfördelning ser vi gärna män som sökande.


ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande, så registrera din ansökan redan idag!

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Soltak AB

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A919331".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Soltak AB (org.nr 556939-1187)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Soltak AB

Jobbnummer
4982667

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Soltak AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Soltak AB: