Överförmyndarhandläggare
Lerums kommun, Administrativa enheten / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum Lerums kommun, med centralorten Lerum, ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Kommunens drygt 38.000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. Kommunens vision är att bli Sveriges ledande miljökommun till år 2025.
Publiceringsdatum2013-08-15ArbetsuppgifterÖverförmyndarnämnden är en tillsynsmyndighet med tillsyn över förmyndares, förvaltares och gode mäns (ställföreträdares) verksamhet. Denna tillsyn avser att motverka rättsförluster för de som inte själva kan ta tillvara sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.
Som handläggare kommer du att kontrollera att ställföreträdarna följer förmynderskapslagstiftningen när de utför sina uppdrag. Du ansvarar också för att självständigt göra bedömningar om behov av ställföreträdare, rekrytera gode män och förvaltare, skriva yttranden, granska ställföreträdarnas ekonomiska redovisningar, handlägga och utreda inkomna ärenden. Du är dessutom sekreterare samt föredragande av ärenden i överförmyndarnämnden.
Arbetet innebär många kontakter med ställföreträdare, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter.
KvalifikationerVi söker dig som är engagerad, hanterar komplexa frågor och har en problemlösande analysförmåga. Du tycker om att strukturera, planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du har också god samarbetsförmåga och jobbar mot uppsatta mål.
Krav på utbildning:
• Akademisk examen inom juridik, ekonomi, socionomexamen eller annan utbildning som bedöms lämplig
Meriterande:
• Erfarenhet av överförmyndarfrågor
• Vana vid myndighetsutövning
• Juridiska kunskaper inom området
Övrig information• Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Arbetstider och omfattningHeltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2013-09-01
På arbetsplatsen tillämpas årsarbetstid, vilket ger stor möjlighet till flexibilitet och anpassade arbetstider.
Ange följande referens när du ansöker: A346187
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktJakob Rydén, Enhetschef administrativa enheten, Sektor infrasup 0302-521499
jakob.ryden@lerum.seBirgitta Ludvigsson, Överförmyndarhandläggare, Sektor infrasupport 0302-521130
birgitta.ludvigsson@lerum.seFacklig kontaktStina Schill, Vision 0302-52 12 51
stina.schill@lerum.seFöretagLerums kommun, Administrativa enheten
AdressLerums kommun, Administrativa enheten
44380 Lerum
Jobbnummer 1626597
Observera att sista ansökningsdag har passerat.