Operativ affärsorienterad agil produktägare till SJ

Experis AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Experis AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

I snart 170 år har vi på SJ fört människor närmare varandra och bundit samman landet. Det är ett arv vi värdesätter, men vår resa har bara börjat. Tillsammans skapar vi dagens - och morgondagens resande. Följer du med?

SJs främsta bidrag till en hållbar utveckling är att så många som möjligt väljer att resa med oss. En hållbar resa handlar om mer än bara miljö. Vi vill vara bäst på att tillgodose kundernas behov och agerar därför med ett brett samhällsperspektiv. Som hållbar tågoperatör går socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar hand i hand. SJ investerar just nu i en ny försäljnings- och bokningslösning som kommer börja användas av SJs kunder i slutet av 2023. Utveckling och införande av de nya lösningarna görs av SJs egna agila DevOps utvecklingsteam. Parallellt med det tekniska införandet av de nya lösningarna gör SJ strategiska satsningar på att utöka den egna förmågan i utvecklingsteamen, både på affärssidan och inom IT.

SJ söker nu en operativ affärsorienterad agil produktägare till ett av teamen som arbetar med leveransen av de nya lösningarna och som from 2024 ska vidareutveckla dem. Som produktägare för ett av våra webbteam får du jobba med en av Sveriges största resesajter med över 100 000 besökare om dagen. Du får också arbeta med en spännande teknikstack på ett företag med höga ambitioner - att bli Sveriges mest digitaliserade företag.

Om SJs utvecklingsteam SJs agila DevOps teams är ansvariga för utveckling och förvaltning av sj.se, bokningslösningen och SJs CRM- och Martech-lösningar. Teamen är tvärfunktionella och bemannas av både anställda och konsulter som kommer både från affärssidan och från IT. Som ramverk för styrning av sin portfölj använder SJ SAFE. Alla team ingår i ett sk releasetåg och har en gemensam programbacklogg som löpande prioriteras utifrån såväl kommersiella som tekniska behov, insikter och affärsmål.

Rollbeskrivning
Med utgångspunkt i det digitala kundmötet - före, under och efter resa - har produktägaren en viktig roll att förstå behov och visioner för att sedan tillsammans med utvecklingsteam överföra visionen till värdeskapande tjänster baserade på insikter och leveranser av förväntade effekter för kund, verksamhet och system. SJs organisation är komplex och har många intressenter och arbetet bedrivs tvärfunktionellt varför det är av stor vikt att du är samarbetsorienterad och har lätt för att etablera kontakt och skapar goda relationer både inom den egna avdelningen och mot övriga kontaktytor i företaget.

Uppdraget innebär att ta emot och förstå verksamhetens behov och att tillsammans med teamet ta fram och "hålla i" en roadmap i en komplex värld. Att bryta ner behov till mindre delar samt göra estimat tillsammans med teamet och att både vad som ska göras i kommande sprint samt framåt baserat på behov och beroenden. Du säkerställer att de tjänster som utvecklas håller hög kvalitet, fungerar och är designade på ett kundvänligt och tydligt sätt för att optimera önskad effekt/er. Tjänsten är placerad inom enhet kundupplevelse & innovation som är en del av kundupplevelse och kanal och ingår i kommersiell trafik och du rapporterar till Chef Kundupplevelse & Innovation.

Om dig
För att passa i rollen söker vi dig som känner dig hemma i gränslandet mellan affär och IT/Teknik och som har en förståelse om processer, verksamhetens och kunders behov. Du har god förståelse för totala roadmapen och vart SJ är på väg samt för enskilda behov samt förstår och utvärderar föreslagna lösningar. Vi söker dig som:

* Har en akademisk utbildning inom relevant område alternativt annan utbildning som bedöms som likvärdig.
* Har ett par års praktisk erfarenhet som produktägare i en agil context, tex arbetat med digital tjänsteutveckling med agila metodiker som ex SCRUM, gärna från en större organisation.
* Har en vana att arbeta i komplexa organisationer med många intressenter och beroenden samt hög parallellitet.
* Ha förmåga att som produktägare i ett team översätta beställares önskemål och behov, skapa tydlighet kring effektmål, prioriteringar samt vara van att tillsammans med teamet definiera tydliga leveranser.
* Har hög generalistkompetens och har god förståelse för organisatoriska behov och affärsmässiga utmaningar.

Det är meriterande med erfarenhet från skalat, agilt arbetssätt samt PO/PM SAFe certifiering. Har du kännedom och/eller erfarenhet av arbete med SJs tjänster och digitala säljkanaler är det meriterande. Du har goda kunskaper i både svenska och engelska. Som person är du pragmatisk, engagerad och driven. Du är en trygg kommunikatör som är pedagogisk och som tydligt axlar produktägarrollen i teamet och träder fram och berätta om verksamhet och roadmap

Vad kan SJ erbjuda dig?

SJ är ett bolag i ständig förändring och som produktägare får du en spännande roll där du bidrar till SJs fortsatta utveckling! SJ erbjuder ett arbetsklimat som präglas av stort engagemang och en positiv stämning. SJs verksamhet är omfattande och sträcker sig även utanför Sveriges gränser, vilket innebär att det finns en stor variation i de frågor som du kommer att arbeta med. Som medarbetare märker du tydligt att vi som arbetsgivare har ett stort fokus på miljö och hållbarhet.

Publiceringsdatum
2023-07-06

Så ansöker du
I den här rekryteringen samarbetar SJ med Jefferson Wells. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Katarina Thomasson på 070-231 28 05 alt. katarina.thomasson@jeffersonwells.se. Vi arbetar med löpande urval så skicka in din ansökan omgående dock senast den 7 augusti 2023. Varmt välkommen med din ansökan!

Ersättning
Not Specified

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "750937f9-2346-".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Experis AB (org.nr 556855-1104)

Arbetsplats
SJ AB

Kontakt
Katarina Thomasson
+46702312805

Övrig information om företaget/organisationen
Offentliga upphandlingar där Experis AB varit leverantör

Jobbnummer
7945581

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Experis AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Experis AB: