Nämndsekreterare
Vara kommun / Administratörsjobb / Vara
2023-11-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Nämndsekreterare" (publicerad 2024-10-25) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Vara,
Grästorp,
Herrljunga,
Vårgårda,
Lidköping eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vara kommun i Vara,
Mölndal eller i
hela Sverige Vara kommun ligger mitt på den bördiga västgötaslätten, här ser vi lite längre och bygger för framtiden! Vi satsar på utveckling som stärker såväl kommunen som hela Skaraborg och vi investerar för kommande generationer.
I Vara kommun arbetar vi utifrån vår etiska kompass där ledorden hållbara, välkomnande, helhetstänkande och kreativa visar vägen. Det är med kompassen i åtanke som vi möter våra kommuninvånare, vårt näringsliv och våra kollegor.
Det är viktigt för oss att alla medarbetare mår bra och upplever att de har ett meningsfullt arbete. Det uppnår vi på bästa sätt genom att våra medarbetare är med och påverkar det dagliga arbetet, hur det är utformat och dess utveckling. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans vi når våra gemensamma mål.
Våra ledare deltar i ett fortlöpande utvecklingsprogram. De arbetar ständigt med att se och stärka samtliga medarbetare i det dagliga arbetet genom ett coachande och tillitsbaserat ledarskap.
Publiceringsdatum2023-11-03BeskrivningKansliavdelningen består av 14 medarbetare och tillhör Vara kommuns förvaltning för utveckling och service.
Avdelningen har en central roll i kommunen med uppdrag att ge stöd och service åt allmänhet, förvaltningar och politik samt att säkerställa att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt.
Kansliavdelningen ansvarar bland annat för kommunens nämndsadministration såsom registrering, ärendeberedning, sammanträdesrutiner, protokollföring och dokumenthantering. Till kansliavdelningen hör, förutom fyra nämndsekreterare, även kommunjurist, informationssäkerhetssamordnare, fyra säkerhetssamordnare, kommunarkivarie, arkivhandläggare och arkivarbetare.
Nu söker kansliavdelningen en nämndsekreterare som ska arbeta för socialnämnden och tekniska nämnden.
Arbetsuppgifter
Rollen som nämndsekreterare handlar om att ge ett sakkunnigt och professionellt stöd till socialnämnden och tekniska nämnden, förvaltningsledning och handläggare i både allmänna ärenden och ärenden som rör nämndernas verksamhetsområden. Du kommer att ha ansvar för administration, innefattande bland annat post, registrering, utskick av kallelser, protokollföring, protokollsexpediering samt arkivhantering. I uppdraget ingår att bevaka ärenden som ska lyftas upp för beslut, i viss mån granska beslutsunderlagens kvalitet, klarspråk och rättssäkerhet samt att i samråd med ansvarig chef se till att beslutsunderlag till nämnden kompletteras i nödvändig mån. Dokumenthanteringsplaner och gemensam möteskalender ska också ajourhållas.
Under sammanträdena kommer du att protokollföra samt vara ett sammanträdesjuridiskt stöd till ordföranden så att beslut tas i enlighet med kommunallagens krav på sammanträdets genomförande.
I din roll ingår även att stötta förvaltningen i utveckling och förenkling av digital ärendehantering och nämndsprocess så långt det är möjligt.
Den största delen av arbetstiden kommer att läggas på sekreteraruppdraget för socialnämnden. Tekniska nämnden kommer att sköta en del av registratorsuppgifterna i egen regi, varför den delen av uppdraget upptar en mindre del av heltidstjänsten.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning inom statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter.
Du har goda kunskaper inom förvaltnings- och kommunallag samt har ett intresse för den lagstiftning som relaterar till socialförvaltningens och tekniska nämndens verksamhetsområden. Vidare har du vana av att läsa och förstå lagtext och andra rättskällor samt kunna analysera och sammanfatta dessa på ett enkelt och lättförståeligt sätt.
För att lyckas i uppdraget behöver du vara lösningsfokuserad, flexibel och öppen för nya arbetssätt. Du behöver kunna strukturera dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt samt uttrycka dig väl i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrig informationProvanställning kan komma att tillämpas.
I Vara kommun vet vi att mångfald berikar - Välkommen med din ansökan!
Din hälsa är viktig och därför erbjuder Vara kommun förmåner såsom friskvårdsbidrag på 1000 kr till många av sina medarbetare. För att söka tjänsten vill vi att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar sökvägen längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Besök
http://www.livetiskaraborg.se Ersättning Månadslön, individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/258".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Vara kommun (org.nr 212000-2924)
Arbetsplats Förvaltningen för utveckling och service, Kansliavdelningen
Kontakt Christina Bjerke Versland, Kanslichef
0512-31319 Jobbnummer 8239570
Observera att sista ansökningsdag har passerat.