Nacka tingsrätt söker domstolshandläggare till mark- och miljödo - Sveriges Domstolar - Administratörsjobb i Nacka
Nacka tingsrätt söker domstolshandläggare till mark- och miljödo
Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Nacka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Nacka, Kristinehamn, Karlskoga, Storfors
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Nacka

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Så fungerar domstolarna





Nacka tingsrätt är en domstol med ca 145 medarbetare och är förutom allmän underrätt också en av landets fem mark- och miljödomstolar.

Vid mark- och miljödomstolen handläggs miljömål, fastighetsmål och mål rörande plan- och bygglagen samt vattentjänstlagen. Vid tingsrättens allmänna avdelningar handläggs bl.a. brott- och tvistemål samt samtliga utsöknings- och exekvaturärenden i Stockholms län.

Tingsrätten finns belägen i nya moderna lokaler i Sickla med goda kommunika­tioner till centrala Stockholm. Vi söker nu en eller flera domstolshandläggare för tillsvidareanställning. Tjänsterna är placerade vid mark-och miljödomstolen.

Mer information om mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt:

https://www.domstol.se/mark--och-miljodomstolen-vid-nacka-tingsratt/

Publiceringsdatum
2020-08-22

Dina arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare blir du en del av ett handläggarteam som bereder målen fram till förhandling och avgörande. Arbetet innebär bl.a. att ta emot och registrera nya mål och handlingar, sköta skriftväxling, bevaka frister, planera rättegångsdagar, kalla till förhandling samt expediera domar och beslut. I arbetet kan också ingå att föra protokoll vid förhandlingar samt skriva förslag till domar och beslut. Dagligen förekommer mycket kontakt med allmänhet, parter och ombud. Mark- och miljödomstolen har en stor domkrets - från Dalarna i norr till Gotland i söder - vilket innebär att resor med övernattning kan förekomma.

Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta som domstolshandläggare:

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/yrken-i-sveriges-domstolar/domstolshandlaggare/

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet. Du skapar goda relationer till övriga kollegor och du bidrar med din kompetens till gruppens gemensamma arbete. Som person är du ansvarstagande och noggrann och du anpassar dig lätt till nya förutsättningar. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter, människor och situationer och ha förmåga att analysera och lösa problem. Under perioder med hög arbetsbelastning är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete extra viktig.

Du har avslutad gymnasieutbildning och minst ett års erfarenhet från administrativt arbete. Erfarenhet av arbete som handläggare företrädesvis på domstol eller annan myndighet kan vara meriterande. Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg. Vidare uttrycker du dig mycket väl i tal och skrift på svenska.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Testförfarande kommer att ingå i rekryteringsprocessen som komplement till intervjun.



För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-09-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Jobbnummer
5329686

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: