LSS-handläggare
Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
2015-04-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "LSS-handläggare" (publicerad 2023-01-16) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Falun,
Borlänge,
Säter,
Gagnef,
Hofors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun,
Borlänge eller i
hela Sverige Arbetsplatsen
Du kommer att arbeta på LSS-sektionen där det just nu pågår ett spännande utvecklingsarbete med fokus på ökad rättsäkerhet. Vi som är LSS-handläggare idag består av ett team på 4 personer som hjälper och stödjer varandra i ett arbete som ibland kräver det lilla extra av oss alla. Enheten består av två team; ett mottagningsteam och ett uppföljningsteam. Det är dock viktigt för oss att du är flexibel och kan jobba över gränserna då vi främst ser oss som en enhet.
Publiceringsdatum2015-04-28Dina arbetsuppgifterSom handläggare inom LSS-sektionen arbetar du med myndighetsutövning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning.
Du kommer att arbeta i uppföljningsteamet som har till uppdrag att följa upp fattade beslut för att säkerställa att de beviljade insatserna utförs i enlighet med beslut. Du kommer dessutom ansvara för omprövningar av beslut där du kommer att utreda och fatta beslut enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. En del av arbetsuppgifterna är även att handlägga ansökningar om sjuklöner.
I uppdraget ingår kontakter och möten med enskilda personer såsom brukare, förvaltare, anhöriga och gode män. Du kommer även ha kontakt och ett nära samarbete med externa parter i form av Landsting, Försäkringskassan och självklart våra egna förvaltningar inom kommunen. Gemensamt för alla dessa kontakter är att du guidar, lyssnar, vägleder samt inhämtar information som sedan utgör underlag för beslut.
För att lyckas som LSS-handläggare ser du bemötande, välgrundade beslut och en hög rättsäkerhet som en viktig del i arbetet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. I arbetet ska du även kunna väga samman information och göra omdömesgilla avvägningar och prioriteringar. Du som söker behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta och samspela tillsammans med andra. Det är även viktigt att du är självgående, ansvarstagande och strukturerad.
För dokumentation använder vi verksamhetssystemet Treserva.
Tillräckliga kvalifikationer (minimikrav)
• Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig
• Förmåga att behärska det svenska språket såväl i tal som skrift och förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete.
Som person vill vi att du:
• Är analytisk och har förmåga att ställa krav på utförare för att nå det förväntade resultatet med insatsen.
• Ser vikten av ett gott bemötande samt ett gott samarbete med berörda parter.
• Är självständig och ha förmåga att strukturera och prioritera i arbetsuppgifterna.
• Är modig och har kunskapen att fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning
• Är kreativ och vill lösa problem.
Meriterande kvalifikationer
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS verksamhetsområde eller annan myndighetsutövning inom socialtjänsten.
• Erfarenhet av verksamhetssystemet treserva.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid.
Tillträde snarast eller efter överenskommelse. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.
Upplysningar
Jasmin Löf Enhetschef 023-869 75
Fackliga företrädare
Jan Nyberg SSR 023-821 67
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningEnligt överenskommelse
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-05-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFalu kommun
AdressFalu kommun
Socialförvaltningen/LSS, statshuset plan 2
79183 Falun
KontorsadressSocialförvaltningen/LSS, statshuset plan 2
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2268331
Observera att sista ansökningsdag har passerat.