Löneadministratör, Partille kommun
Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen / Administratörsjobb / Partille
2023-05-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Löneadministratör, Partille kommun" (publicerad 2023-07-31) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Partille,
Göteborg,
Lerum,
Mölndal,
Härryda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen i Partille Partille kommun har idag 40 000 invånare och är en förstad i utveckling. Det är upp till oss 2 900 anställda att leverera kvalitet och service som gör det gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Detta med grund i våra värdeord: allas lika värde, professionalitet och framåtanda.
Partille strävar efter att vara en hälsofrämjande arbetsgivare och vi har en rad olika ingångar för att möjliggöra ett hållbart arbetsliv. Som anställd hos har du tillgång till en rad friskvårdsaktiviteter såsom klimakteriesatsning, möjlighet till köp av förmånscykel, distansarbete och semesterväxling i den mån verksamheten tillåter.
Löneenheten är en del av kommunstyrelseförvaltningen, med placering på kommunkontoret som organisatoriskt tillhör HR avdelningen. Enheten är en central funktion med ansvar för lönehanteringen, systemförvaltning, personalstatistik, pensioner och erbjuder ett operativt stöd till kommunens verksamheter. Vi betalar ut ca 4 000 löner varje månad och har kommit långt med att digitalisera våra olika löneprocesser.
Vi befinner oss just nu i en upphandling av lön - och personalsystem för kommunkoncernen, vilket innebär att vi står inför en implementeringsperiod nästkommande år.
Publiceringsdatum2023-05-16ArbetsuppgifterVarmt välkommen till ett team med hög kompetens och mångårig erfarenhet! Hos oss är det korta beslutsvägar med stor möjlighet att påverka.
På löneenheten, som består av nio medarbetare, arbetar löneadministratörer, systemansvarig och lönespecialister med inriktning pension respektive statistik, samt en enhetschef.
I rollen som löneadministratör arbetar du konsultativt med att stötta kommunens chefer och medarbetare i olika typer av lönefrågor. Du kommer självständigt att administrera och hantera hela löneprocessen och se till att rätt lön betalas ut i rätt tid till våra medarbetare. Du kontrollerar och kvalitetssäkrar de underlag som inkommer, skriver arbetsgivarintyg och andra intyg samt löser lönerelaterade problem med hjälp av gällande regelverk och kollektivavtal. Du har kontakt med och handlägger ärenden till externa myndigheter och organisationer, t.ex. Försäkringskassan, Kronofogdemyndigheten och Afa försäkring.
Du ansvarar tillsammans med dina kollegor för vår uppskattade Lönesupport, vilken vi bemannar tre telefontider per vecka samt besvarar inkommande frågor per mejl kontinuerligt. I arbetet ingår det att delta i och hålla utbildning, vilket kräver att du är en god kommunikatör och ger information på ett pedagogiskt sätt.
Vi arbetar med ständiga förbättringar i vårt arbetssätt och du är naturligt delaktig i arbetet med att effektivisera och digitalisera våra processer. Vårt arbete idag är i princip helt digitalt och vi har även kommit långt i att helt digitalisera våra personalakter. Vi har ett återkommande forum för vår kompetensutveckling och kontinuerliga möten för lönefrågor för att ge verksamheten god service.
KvalifikationerVi söker dig med flerårig arbetserfarenhet (minst 3 år) av löneadministration inom kommun eller region som gör att du är trygg med hela löneprocessen. Önskvärt är utbildning inom lön eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Du behöver ha goda kunskaper i lagar och avtal som styr lönearbetet som Allmänna Bestämmelser, semesterlagen, LAS m.fl. För att kunna hantera det dagliga arbetet behöver du ha goda kunskaper i Excel och övriga program i Officepaketet, Det är meriterande om du har erfarenhet av flera lönesystem samt arbete med pensioner.
Vi söker dig som både gillar att arbeta mot deadlines och samtidigt har förmågan att fördjupa dig på detaljnivå för att kunna ge en god och kvalitativ service. För att du ska trivas hos oss behöver du vara ansvarstagande och kunna strukturera upp din dag och dina uppgifter på ett effektivt och självgående sätt. Du är inte är rädd att ta egna initiativ och du är öppen för att hjälpa till där det behövs som mest. Du är mål- och resultatorienterad och vi värdesätter att du har ett prestigelöst förhållningssätt och en hög servicekänsla. Vidare tycker du det är kul med problemlösning i vardagen och du vill vara med och påverka, utveckla och effektivisera. Vi ger support till våra verksamheter, vilket innebär att du behärskar svenska språket och uttrycker dig väl i både tal och skrift.
ÖVRIGT
Vid erbjuden anställning genomförs ID kontroll.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "23/214".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Partille kommun (org.nr 212000-1272)
Arbetsplats Partille kommun, Kommunstyrelseförvaltningen
Kontakt Lönechef
Sara Johansson
031- 392 24 31 Jobbnummer 7785330
Observera att sista ansökningsdag har passerat.