Lärare grundskolans senare år med uppdrag som förstelärare, Värö

Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen / Grundskollärarjobb / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grundskollärarjobb i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Göteborg eller i hela Sverige

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Väröbackaskolan är en F-9 skola med 400 elever. Skolan ligger intill böljande sädesfält i samhället Väröbacka mellan Kungsbacka och Varberg. Det är viktigt för oss att arbeta för gemenskap och trivsel där vi tillsammans stärker elevernas lärande och inspirerar dem att uppnå sina drömmar.

Förskole- och grundskoleförvaltningen ger kommungemensamma kompetensutvecklande insatser under läsåren. Innehållet och formen för kompetensutvecklingsinsatserna tar utgångspunkt i förskole- och grundskoleförvaltningen verksamhetsplan, skolornas lokala utvecklingsplaner och identifierade behov som framkommer i det systematiska kvalitetsarbetet.

Läs mer om förskole- och grundskoleförvaltningens verksamhet på Pedagog Varberg.


Publiceringsdatum
2022-05-19

Arbetsuppgifter
Förstelärare med fokus matematikutveckling samt undervisning i Matematik och NO ämnen årskurs 7-9

I uppdraget som förstelärare kommer du att stödja, handleda och stärka arbetet utifrån skolenhetens utvecklingsplan och det som framkommit i det systematiska kvalitetsarbetet. Analysen ligger till grund för inriktningen på uppdraget som förstelärare. Arbetsuppgifterna utgår från nationella läro- och kursplaner och från skollag. Varbergs kommunala skolor har gemensamma mål, strategier och processer för att skapa skola för alla, stärka motivation för lärande och skapa tillit till förbättring.

Tillsammans bidrar vi till att uppfylla skolans uppdrag genom långsiktiga utvecklings- och förbättringsarbeten med fokus på undervisning, kunskap och lärande.

Förstelärarens grunduppgift är att stödja utvecklingen för
• att en systematisk analys ligger till grund för att undervisningen formeras utifrån elevers behov för lärande.
• att formativt förhållningssätt fördjupas genom kollaborativt arbetssätt där lärare tillsammans utforskar, analyserar och formar undervisningssituationen utifrån vad de ser i sin och andras undervisning och vilken effekt den ger för elevernas lärande.
• att differentierad undervisning och tillgängliga lärmiljöer bidrar till att barn och elever får ledning och stimulans för sitt lärande i utbildningen.
• att synliggöra varje individs lärande och strategier för det egna lärandet, vilket stödjer barns och elevers självkännedom om sitt lärande.
• att ett systematiskt språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt nyttjas i undervisningen för att stärka lärandet.
• att digitala lärverktyg är en naturlig del av lärmiljön och att eleverna får möjlighet att utveckla digitala kompetens.

I ditt pedagogiska ledarskap i klassrummet har du förmåga att strukturera ditt arbete och är lyhörd för elevers kunskapsutveckling och behov av stöd. Du ser värdet av att arbeta kollegialt för gemensamma mål och visioner i skolans utvecklings- och förbättringsarbete och prövar och omprövar metoder i din undervisning utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du formar en differentierad undervisning så att elever inom NPF möts av ett inkluderande arbetssätt och ges lika förutsättningar för kunskap och lärande. Som stöd för det arbetet har förskole- och grundskoleförvaltningen pågående flexteamsarbete för elever i behov av särskilt stöd på skolorna.


Kvalifikationer
Legitimerad lärare för undervisning i Ma, No-ämnen samt Tk i årskurs 7-9.
• Har en lärarlegitimation som utfärdat av Skolverket senast den dag hen blivit förstelärare.
• Genom dokumentation kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet.
• Bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
• Har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
• Har en didaktisk kompetens och gedigna ämneskunskaper som innebär att hen kan förklara, illustrera och på olika sätt exemplifiera ämnet som gör det begripligt för eleverna.
• Är en tydlig ledare i mötet med elever där fokus ligger på att skapa en god arbets-och lärmiljö
• Arbetar formativt genom att hen reflekterar, analyserar och formar sin undervisning utifrån vilken effekt den ger för elevernas utveckling och lärande.
• Planerar, genomför och analyserar en differentierad undervisning som tillgodoser varje elevs skilda behov i lärandet.
• Tar initiativ till och bidrar konstruktivt i dialog om hur utbildningen och undervisningen kan utvecklas utifrån de möjligheter och behov av förbättringar som hen och andra ser.
• Använder alternativa och digitala lärverktyg i undervisningen.
• Söker och värderar hur konstruktiv kritik, forskning och nya erfarenheter kan bidra till sin praktik och utveckling.
• Har vilja, intresse och legitimitet att stödja och handleda kollegor.
• Lätt för att kommunicera med elever, vårdnadshavare, ledning och kollegor. Är en god samarbetspartner som har förmåga att se och tydliggöra allas kompetenser.

Vänligen bifoga, via Offentliga Jobb, betyg, examensbevis och i förekommande fall förskollärarlegitimation alternativt lärarlegitimation.

ÖVRIGT
Intervjuer sker löpande

Kommunens policy är att erbjuda alla sina anställda önskad sysselsättningsgrad. Det innebär att även för de tjänster som utannonseras som deltider, så finns möjlighet att önska högre sysselsättning. De utökningar som erbjuds kan innebära kombinationer av arbetsuppgifter och arbetsplatser.

Om du erbjuds anställning inom förskole- och grundskoleförvaltningen är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret innan anställningsavtalet träder i kraft.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av tillsvidareanställd personal.

Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. 100% Tillsvidareanställning, tillträde: 2022-08-11 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1126327".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Varbergs kommun (org.nr 212000-1249), https://varberg.se/pedagogvarberg.4.397a0bb8176383620ee54fbf.html

Arbetsplats
Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen

Kontakt
Rektor Väröbackaskolan
Ylva Erixon
0732-43 74 08

Jobbnummer
6660984

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Varbergs kommun, Förskole- och grundskoleförvaltningen: