Kvalificerad nämndsekreterare

Solna Stad / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna Stad i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Vaxholm eller i hela Sverige

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, HR, upphandling, IT, kommunikation samt trygghet och säkerhet.

Om arbetsplatsen

Nämndsekretariatet är en centraliserad funktion i staden och servar samtliga nämnder och styrelser med nämndadministrativa arbetsuppgifter. I nämndsekretariatets ansvarområde ingår även registratur, centralarkiv och att vara personuppgiftsombud.  Sekretariatet tillhör organisatoriskt stadsledningsförvaltningen och avdelningen Service och utvecklingsstöd. Kansliet är underställt kanslichefen som även ansvarar för stadens överförmyndarkansli. Nämndsekretariatet består idag av fem medarbetare och söker nu ytterligare en medarbetare.

Vad innebär arbetet?

Som nämndsekreterare kommer du att ansvara för de nämndadministrativa uppgifterna till minst tre olika nämnder i staden. Det innebär att du deltar vid nämndsammanträden samt vid tjänstemanna- och presidieberedningar och utskottssammanträden. De flesta sammanträden är sen eftermiddag/kvällstid. Du upprättar kallelser samt skriver protokoll och bistår med kunskap i ärendehantering och nämndadministration under processen. Staden har digitala utskick genom Styrelsemöte.se. Övrig administration kopplat till nämndprocessen som t.ex. bokning av lokaler, underlag för arvodesutbetalning, beställning av fika ingår i arbetet.

I arbetet ingår även att ansvara för utvecklingen av ärendehanteringsprocessen kopplat till nämndadministrationen i staden och vara delaktig i utformning av utbildning inom detta område som riktas såväl till förtroendevalda som medarbetare i staden. Detta görs i nära samarbete med övriga nämndsekreterare i sekretariatet.

En annan viktig del av arbetet är att fortsätta digitaliseringen av stadens utskick i den mån det inte redan är genomfört. Även detta görs i nära samarbete med övriga nämndsekreterare.

Vem söker vi?

Du har högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, statskunskap, juridik eller har motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper om en myndighets ärendehantering samt vilka lagar som ska följas. Du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt på svenska språket i tal och skrift.

Tjänsten ställer höga krav på noggrannhet, lyhördhet och förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i såväl interna som externa kontakter. En god kommunikativ förmåga, ett gott bemötande, samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt är en förutsättning. I ditt arbete tar du tillvara dina kollegors kompetens och driver de frågor som du ansvarar för framåt. Eftersom arbetsuppgifterna varierar över tid har du förmåga att anpassa dig till olika situationer och gillar förändring.

Mer information och ansökan

Kontaktperson är kanslichef Maria Rönnberg tel. 08-734 22 55.

• Tillsvidareanställning
• Heltid 
• Tillträde enligt överenskommelse

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7 december 2014. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Publiceringsdatum
2014-11-19

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
ja

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-12-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Solna Stad

Adress
Solna Stad
Stadshusgången 2
17186 solna

Kontorsadress
Stadshusgången 2

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2073946

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna Stad

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna Stad: