Kvalificerad jurist till E-legitimationsnämndens kansli, Solna
Skatteverket / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Danderyd,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna,
Sundbyberg,
Stockholm,
Sollentuna,
Södertälje eller i
hela Sverige E-legitimationsnämnden är en statlig myndighet med uppgift att stödja och samordna e-legitimeringar och e-underskrifter i den offentliga sektorns e-tjänster nationellt och internationellt.
Nämnden leds av sex ledamöter som är utsedd av regeringen och det löpande operativa arbetet genomförs av ett kansli. Frågorna ligger i framkant vilket präglar arbetet.
Nämndens mål är att
• alla ska kunna få tillgång till säkra e-legitimationer som är enkla att använda
• det ska vara enkelt och säkert för digitala tjänster att inkludera e-legitimering och e-underskrift
• det ska vara kostnadseffektivt för offentlig sektor med e-legitimering och e-underskrift
Uppgifterna inom kansliet är av varierande slag som analysarbete, utvecklingsprojekt, kommunikationsaktiviteter, omvärldsbevakning, uppföljning och granskning. Kansliet består av sex till åtta heltidstjänster och alla som arbetar på kansliet är formellt anställda av Skatteverket. Arbetet leds av kanslichefen.
Vi söker en erfaren jurist som vill arbeta med att förmedla kunskaper och bidra till rättsutvecklingen inom nämndens verksamhetsområde. Du bör både ha en bred digital erfarenhet, vara utvecklingsintresserad och ha en god förmåga att skapa samarbeten såväl internt som externt.
Dina arbetsuppgifter som jurist är varierande och växlar mellan strategiska och operativa frågor. För att trivas hos oss bör du därför stimuleras av att arbeta i ett litet team och snabbt kunna planera och prioritera om när förutsättningarna förändras. Arbetet spänner över ett brett fält och omfattar såväl rutinmässiga som mycket kvalificerade uppgifter.
E-legitimationsnämnden är en myndighet som arbetar med frågor som ligger i framkant, vilket präglar arbetet. I rollen ingår att delta i utformningen och förvaltningen av det legala regelverket och ansvara för nämndens information och vägledningar. Du blir föredragande inför nämnden och kommer att ha regelbundna kontakter med Finansdepartementet och andra myndigheter. Arbetet kräver att du kan samarbeta och föra dialog med, samt förankra förslag hos andra berörda offentliga och privata aktörer. Du behöver även ha en teknisk förståelse och kunna kommunicera med tekniska specialister.
I arbetet ingår att också att aktivt omvärldsbevaka utvecklingen inom elektronisk identifiering och underskrift. Utlandsresor kan förekomma.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har högskoleutbildning inom juridik, minst 120 p (180 hp)
• har flerårig erfarenhet av arbete på myndighet (helst på stabsnivå)
• erfarenhet av IT-rättsfrågor
• har erfarenhet av arbete med digitalisering och e-förvaltning
• har aktuell erfarenhet inom några av följande rättsområden: IT-rätt, personuppgiftsregleringen, arkivlagstiftning, förvaltningsrätt och upphandlingsrätt
• har goda kunskaper i svenska och engelska
• kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift
• är kommunikativ och kreativ
• är strukturerad, självgående och flexibel
• är bra på att samarbeta med många olika parter
• är mångsidig och operativ
Det är meriterande om du har erfarenhet av, deltagit i och ansvarat för ovannämnda rättsområden i förändringsprojekt inom digitalisering och IT.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och engagemang. Vi lägger också stor vikt vid hur snabbt du kan vara på plats.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass.
Anställningen omfattar heltid och utgör en visstidsanställning. Anställningen löper fram till den 31 augusti 2018. Snabbt tillträde är önskvärt.
Du förväntas också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Mer information finns på
www.elegnamnden.seVälkommen med din ansökan till oss!
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2017-11-30ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-12-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktAnnika Bränström, kanslichef
Ann Charlotte Odengran, hr konsult
ann.charlotte.odengran@skatteverket.se 010-5723876
Johan Almstrand, facklig kontaktperson Saco 010-573 62 70
Anders Tell, facklig kontaktperson ST 010-577 63 49
FöretagSkatteverket
AdressSkatteverket
Kortagatan 10
17194 Solna
KontorsadressKortagatan 10
Jobbnummer 3829949
Observera att sista ansökningsdag har passerat.