Kurator till Handikappcentrum

Landstinget Västmanland / Administratörsjobb / Fagersta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Fagersta, Norberg, Skinnskatteberg, Smedjebacken, Avesta eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Västmanland i Fagersta, Norberg, Skinnskatteberg, Surahammar, Sala eller i hela Sverige

Landstinget Västmanland är en av länets största arbetsgivare med ca 6 000 anställda. Landstingets huvuduppgift är att bidra till ett gott liv för västmanlänningar. Det gör vi genom att arbeta med hälso- och sjukvård, tandvård, utbildning, kultur, näringslivsfrågor, kollektivtrafik och miljö. Västmanland har ett centralt läge i Mälardalen. Här finns bra boende, service och kommunikationer samt goda förutsättningar för en rik fritid.

Handikappcentrum är en länsövergripande specialistverksamhet inom förvaltningen för primärvård, psykiatri och handikappverksamhet. Handikappcentrum har till uppgift att ge människor med funktionsnedsättning förutsättningar för att leva ett gott liv. Målet för vårt arbete är att underlätta vardagen och skapa förutsättningar för delaktighet i samhället. Vi erbjuder stöd, råd och behandling till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättningar inom områdena utvecklingsstörning, autism, omfattande rörelsehinder, förvärvad hjärnskada och synnedsättning. Vi ger även stöd och konsultation till anhöriga och närstående. De insatser vi ger kompletterar det stöd som ges av samhällets övriga instanser. Samverkan med dessa är en viktig del av vårt arbete.

Ta chansen och sök ett intressant och stimulerande arbete!

Fagersta ligger 7 mil nordväst om Västerås med bra kommunikationer. Du reser snabbt och enkelt till Fagersta med bil, buss och tåg från Västerås, Örebro, Stockholm och Dalarna. Fagersta erbjuder dig ett rikt liv med låga huspriser, bra skolor, ett nära friluftsliv, båtliv, golf och goda kommunikationer till stad och fjäll.

Vi söker nu en kurator till Handikappcentrum i Fagersta.

På Handikappcentrum i Fagersta finns ett barnteam (0-16 år) och ett vuxenteam. Denna kuratorstjänst har sin placering i barnteamet. Arbetet sker i tvärprofessionellt team bestående av arbetsterapeut, kurator, logoped, psykolog, sjukgymnast samt specialpedagog. Kuratorns arbetsuppgifter är att i nära samarbete med övriga i teamet utarbeta förslag till åtgärder för att underlätta barnets och familjens levnadsförhållanden.

Publiceringsdatum
2013-06-11

Dina arbetsuppgifter
Kurator ger information om samhällets stödinsatser och hjälper till att samordna dessa. I arbetet ingår att ge samtalsstöd till den enskilde och dess nätverk, arrangera och medverka i grupper, hålla i informations- och utbildningstillfällen samt upprätta habiliteringsplaner tillsammans med brukaren och dess nätverk. Arbetet innebär också samverkan med bland annat psykiatrin, kommun och andra myndigheter. Som kurator initierar och medverkar man i nätverksträffar kring enskilda brukare. Under 2013 kommer Handikappcentrum att gå med i ett nationellt kvalitetsregister (HabQ) kring föräldrastöd och habiliteringsinsater för små barn med autism. Kuratorn har en samordnande roll vad gäller registrering av teaminsatser kring föräldrastöd.

Kvalifikationer
Socionomexamen. Meriterande är erfarenhet av habiliteringsarbete eller annat arbete med personer med funktionsnedsättning. Vidare är det en bra erfarenhet om du har arbetat i team, arbetat med föräldrastöd och har erfarenhet av arbete med barn och ungdomar. Kunskaper som krävs är om samhällets regelverk, bedömnings- och behandlingsarbete och gärna habiliteringskunskap. Är du kunnig i AKK; alternativ kompletterande kommunikation är det ett plus.

Du besitter en personlig mognad och samarbetar och relaterar till andra på ett smidigt och lyhört sätt. Du är självgående och har en förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du besitter en kulturell medvetenhet. B-körkort är ett krav.

Anställningsvillkor

Heltid tillsvidare. Tillträde efter överenskommelse.

Sista ansökningsdag är den 26 juni 2013.

Välkommen med din ansökan, urvalsarbete och intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden varför vi ber dig att skicka din ansökan snarast möjligt!
För anställning inom psykiatri- eller handikappverksamhet krävs utdrag ur Polisens belastningsregister.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med er.

Arbetstider och omfattning
Dag , Heltid , Tillsvidareanställning

Så ansöker du
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
MariaWaldau, Avdelningschef 0223-474 54
LottaRamsten Fredriksson, Fackl repr SSR 0223-264 42
CarinaHedenberg, Fackl repr, Vision 021-17 58 56 carina.hedenberg@ltv.se

Företag
Landstinget Västmanland

Adress
Landstinget Västmanland
72189 Västerås

Jobbnummer
1579647

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Västmanland

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Västmanland: