Kurator
Vallentuna kommun / Administratörsjobb / Vallentuna
2016-09-06
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kurator" (publicerad 2022-03-23) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Vallentuna,
Täby,
Upplands Väsby,
Sollentuna,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Vallentuna kommun i Vallentuna,
Täby,
Upplands Väsby,
Stockholm eller i
hela Sverige Vallentuna kommun är naturskönt beläget i nordöstra Storstockholm och har ca 32 000 invånare. I ett levande kulturlandskap erbjuder vi en attraktiv boende- och livsmiljö nära Stockholm, Arlanda och skärgården. Inflyttningstakten är hög och kommunen utvecklas snabbt.
Ekebyskolan är en kommunal F-9 skola med 360 elever. Skolan erbjuder ett utvecklande arbete i en professionell kreativ miljö där det pedagogiska utvecklingsarbetet har högsta prioritet. Vi tillämpar en-till-en där alla elever har en personlig iPad. Lärarna skapar kurser i iTunesU och gör egna iBooks. Vi arbetar med flippade klassrum, klassbloggar och har återkommande workshops för pedagogerna.
Vi söker nu en kurator till skolans elevhälsoteam. Elevhälsoteamet består av rektor, biträdande rektor, arbetslagsledare fritidshemmet, skolsköterska, specialpedagog och kurator. Elevhälsans uppdrag är framför allt att arbeta hälsofrämjande och förebyggande och medverka till att våra elever får det stöd de behöver för att de ska nå så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
Publiceringsdatum2016-09-06KvalifikationerFör att vara aktuell för denna tjänst ska du vara utbildad socionom, med erfarenhet av arbete som skolkurator och/eller erfarenhet av arbete med barn- och ungdomsärenden inom socialtjänsten.
God kännedom om socialtjänstlagen och andra relevanta lagar krävs.
ARBETSUPPGIFTER
• Arbete med elever i grupp i förebyggande syfte eller vid speciella problemsituationer. - Stöd och motivationssamtal med enskild elev och ev. med elevens vårdnadshavare. - Stödja elever som har särskilda behov p.g.a. fysiska, psykiska och sociala svårigheter. - Vara tillgänglig för rådgivning och konsultation. - Medverka i upprättande av förebyggande handlingsplaner. - Samordna insatser av social karaktär. - Samverka med socialtjänst, ungdomsmottagning, polis etc. - Ingå i skolans EHT
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du är trygg i kontakt med elever, föräldrar samt myndigheter och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du har lätt för att samarbeta, är målinriktad, analytisk, ansvarstagande och självgående.
Då vi arbetar i en lärande organisation i ständig utveckling så fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten är på 60% - 80%. Tillträde enligt överenskommelse
Vid frågor kontakta Rektor Erik Byström tel. 08-587 852 83
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
BARN- OCH UNGDOMSFÖRVALTNINGEN
I Vallentuna finns tio grundskolor, ett tjugotal förskolor/familjedaghem, en gymnasieskola samt en kulturskola i kommunal regi. Resurscentrum är samordnare för barn i behov av särskilt stöd. Kostenheten ansvarar för skolrestaurangerna. Inom barn- och ungdomsförvaltningen arbetar ca 800 medarbetare och i vår verksamhet har vi ca 5 500 barn och elever.
VALLENTUNA KOMMUN SOM ARBETSGIVARE
I Vallentuna kommun har vi en professionell verksamhet, som präglas av kvalitet och kundfokus. Engagemang, allas lika värde och utveckling genomsyrar vår organisation. Du som söker bör självklart dela vår gemensamma värdegrund. Som arbetsgivare vill vi ta till vara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och friskvård för personalen.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningVi tillämpar individuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-09-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagVallentuna kommun
AdressVallentuna kommun
Teknikvägen 25
18632 Vallentuna
KontorsadressTeknikvägen 25
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 3031017
Observera att sista ansökningsdag har passerat.