Kravkoordinator till statlig förvaltning

Poolia Sverige AB, Poolia IT AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Poolia Sverige AB, Poolia IT AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Göteborg eller i hela Sverige

Nu söker vi en erfaren och driven kravkoordinator till statlig förvaltning

Publiceringsdatum
2016-03-07

Dina arbetsuppgifter
Bakgrund

Inom den statliga förvaltningen har sektion Program inom avdelning Projekt och Upphandling ansvaret för att leda stora, komplexa och strategiska program och projekt som förvaltningschefen fått i uppdrag från landstingets politiker att genomföra.

Ett sådant program är Program IT - med verksamhetspåverkan där detta projekt ingår.

Den statliga förvaltningen har idag två avtal inom IT-drift.  Båda avtalen löper ut i slutet av 2017.

Det ena avtalet (IT UH2017, som denna konsultanskaffning avser) omfattar underhåll av kritisk el, tele och transmission i såväl spårtrafik som busstrafik och underhåll av IT-styrd utrustning i fält. Omfattningen kan grovt indelas i nedanstående områden:

• IT-infrastruktur

• Trafikinformation

• Transmission

• Repeatersystem ERDM

• Säkerhet/Trygghet (Lås, kamera, nödtelefoner, larm)

• Arbetsstationer i SL:s anläggningar  

Det andra avtalet (DIT17) omfattar IT drift och support av applikationsdrift, serverdrift, nätverk etc.

 Projektets övergripande mål är att genomföra upphandling och implementation av ovanstående två avtal. Projektet skall uppfylla fastlagda effekt-, projekt- och upphandlingsmål och arbetet ska bedrivs i enlighet med riktlinjer i Projekthandboken.

Beskrivning av uppdraget

Kravkoordinatorn vi söker har stor erfarenhet av att koordinera och samordna kraven för upphandling av ett nytt avtal för IT- & Teleunderhåll ur både ett strategiskt och genomförande perspektiv.  

Projektet befinner sig i kravställningsfasen samtidigt som initiala upphandlingsaktiviter genomförs, och administrativa steg tas i enligt med direktiv. Projektet består idag av en projektgrupp på idag 10 personer.  

Ansvar och arbetsuppgifter i respektive delprocess
Kravkoordinator i projektet ska:

• Koordinera och samordna sina kravställare för IT UH2017 avtalet och rapportera till projektledare i form av statusrapport och på andra sätt enl överenskommelse

• Delta på projektmöten och andra möten enl överenskommelse

• Leda arbete i krav workshops, samt ansvara för att samordna, konkretisera, prioritera och kritiskt granska en bred intressentgrupps krav och intressen.

• Leda och medverka framtagande/sammanställande av kravdokumentation för avtalet

• Tolka ämnesexpertens, främst IT förvaltares, synpunkter och ha förmågan att omformulera synpunkterna till krav/avtalstext, och samtidigt kunna vara kritisk, kunna ifrågasätta krav som ställs.

• Ansvarar för att kraven är framtagna enligt trafikförvaltningens strategier, riktlinjer, rutiner och främjar uppfyllelse av projektets mål

• Ansvara för att kravställande sker inom avsatt tid och budget

• Delta i framtagning av förfrågningsunderlag

• Medverka att svara på anbudsgivarnas frågor under anbudstiden

• Koordinera ev. visningar av förvaltningsobjekten under anbudstiden

• Delta i anbudsutvärdering och kravprövningar

• Delta i förhandlingar med leverantör

• Delta i framtagande av förslag på tilldelningsbeslut

• Delta i framtagande av slutligt avtal

Mål

Målet är att fullfölja de arbetsuppgifter som främst beskrivits i punkten ovan.

Om kontraktsperioden förlängs kan det även bli aktuellt att kravställare medverkar i projektets kommande realisering/implementation m.m.    

Tidplan och omfattning

Start: 2016-04-01 eller enl. separat överenskommelse

Slut: 2016-12-31 med option på förlängning.  

Omfattning: Initial kontraktsperiod 100 % men kan komma att förändras under projektets gång

Rapportering

Kravkoordinator ska rapportera till projektledaren om status, utmaningar och ev. problem för IT UH2017.  Till Kravkoordinatorn rapporterar kravställare och ämnesexperter.

Krav och önskemål på kompetens och erfarenheter

Anbudsgivaren skall i anbudet redovisa hur nedanstående krav och önskemål uppfylls.

Erfarenheter
Obligatorisk kompetens

• God kännedom om kravledning, samordning, och kravarbete  
• God kännedom om underhåll av kritisk el, tele och transmission
• God förmåga att formulera avtals/kravtext utifrån de krav som framkommer i samband med möten och dialog med ämnesexperter. Samtidigt måste man kunna vara kritisk, kunna ifrågasätta krav som ställs.
• Förmåga att arbeta, strukturera, sammanställa och presentera stora mängder av information.
• Kompetens avseende kvalificerat utredningsarbete inom IT & Tele kopplat till verksamhetens behov.

Meriterande kompetens

• Kompetens från liknande uppdrag inom offentlig verksamhet.
• Kännedom om principerna för offentlig upphandling och dess påverkan avseende kravställning.
• Kompetens från kravställning inom området kollektivtrafik

Obligatoriska erfarenheter

• Erfarenhet av kravställning och kravledning. Du ska ha förmåga att hålla i workshops, samordna, konkretisera och prioritera en bred intressentgrupps krav och intressen samt dokumentera detta
• Personen måste vara självgående och på egen hand kunna prioritera och fatta beslut om det dagliga arbetet.
• Erfarenhet av kravställning på funktionell såväl som tjänst och teknisk nivå av IT- & teleunderhåll.

Meriterande erfarenheter

• God kännedom om och tidigare erfarenhet av avtal kopplade till underhåll av teleutrustning i trafikmiljöer, både busstrafik och tågtrafik.
• God kännedom om kollektivtrafik och de regelverk som omgärdar arbeten i dessa trafikmiljöer
• Erfarenhet av projektledning

Övriga krav

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom att samordna och leda kravarbetet, ha god administrativ förmåga och kunna uttrycka sig väl i tal och skrift, samt att sammanfatta, beskriva och kritiskt granska olika intressenters krav.

Övrig information
Intresserade av uppdraget bör observera att deltagande kan leda till att företaget diskvalificeras i den kommande upphandlingen

Poolia IT

It-branschen är dynamisk och konstant föränderlig, det vet vi på Poolia. Därför värderar vi din kompetens och personliga egenskaper högt när vi anställer en konsult. Att få rätt person på rätt plats är vi specialister på och vi vet vikten av nytänkande inom it-branschen för att kunna erbjuda lösningar som passar våra konsulter lika bra som våra kunder.

Att vara konsult passar dig som på kort tid vill skaffa dig lång erfarenhet. Vi erbjuder dig chansen att arbeta på populära arbetsplatser med välkända varumärken där du kan utveckla din kompetens. Du kommer att trivas som konsult om du söker en värld av spännande uppdrag och nya kontaktnät.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2016-04-01 tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt ÖK

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-15
Ange följande referens när du ansöker: 661386
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Tobias Munoz 08-55565021

Företag
Poolia Sverige AB, Poolia IT AB

Adress
Poolia Sverige AB, Poolia IT AB
Kungsgatan 57 A, Box 207
10124 Stockholm

Kontorsadress
Kungsgatan 57 A, Box 207

Jobbnummer
2711283

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Poolia Sverige AB, Poolia IT AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Poolia Sverige AB, Poolia IT AB: