Kommunsekreterare

Skinnskattebergs Kommun / Administratörsjobb / Skinnskatteberg
2025-02-19


Visa alla administratörsjobb i Skinnskatteberg, Fagersta, Norberg, Surahammar, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skinnskattebergs Kommun i Skinnskatteberg, Örebro eller i hela Sverige

Upptäck Skinnskattebergs kommun - där arbetsliv och livskvalitet går hand i hand!

Skinnskattebergs kommun - där historiens djup möter framtidens möjligheter och där karriären utvecklas i en sammanhållen och mångfacetterad miljö. Vi är stolta över att kunna erbjuda förmåner till våra blivande medarbetare, som till exempel möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Som en tillåtande organisation, uppmuntrar vi till stort eget ansvar och möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt.

Här i hjärtat av Bergslagen finner du inte bara en arbetsplats, utan en levande gemenskap där varje individ spelar en avgörande roll. Utforska vårt rika kulturarv och låt dig inspireras av den naturliga skönheten som omger oss. Skinnskattebergs kommun erbjuder en perfekt balans mellan en fullstor verksamhet i ett litet format och en livsstil där lugnet i våra skogar och sjöar ger en känsla av harmoni och tillhörighet.

Skinnskattebergs kommun tillhör finskt förvaltningsområde, vilket innebär att kunskaper i det finska språket är meriterande och ger dig en extra fördel i din karriär hos oss.

Sök Sveriges viktigaste jobb och bli en del av vår gemenskap här i Skinnskattebergs kommun! Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en framtid där varje individ är betydelsefull.Verksamheten
En av våra kommunsekreterarare går vidare mot nya utmaningar och vi söker därför en ny medarbetare till kansliet. Idag består kanslienheten av två kommunsekreterare, kommunikatör, registrator, arkivarie, receptionist, överförmyndarhandläggare och kanslichef.

Publiceringsdatum
2025-02-19

Dina arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare är du en av två nyckelpersoner gällande samordning och administration av ärendeprocessen till kommunfullmäktige, överförmyndarnämnden, miljö- och byggnadsnämnden, socialnämnden, valnämnden, kommunstyrelsen med tillhörande utskott. Du ansvarar för den politiska ärendeprocessen i form av att sammanställa kallelser och handlingar samt genom ett kvalificerat sekreterarskap föra protokoll i våra politiska organ. Du kommer även att granska beslutsunderlag och ansvara för att ärenden blir korrekt handlagda före politiska beslut tas. Vidare innehåller rollen ett utredningsuppdrag så du kommer att genomföra utredningar som förvaltningen får i uppdrag av våra förtroendevalda. Din roll innebär att du arbetar konsultativt genom att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Vidare innefattar uppdraget att vara delaktig i utvecklingen av administrativa rutiner och ärendehanteringsprocessen, samt arbeta med valadministrationen.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du som söker har högskoleexamen med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning, eller annan adekvat utbildning vi bedömer som lämplig. Vi vill även att du har några års erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Har du tidigare utredningsvana är det meriterande.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som är engagerad, lösningsinriktad, flexibel, effektiv och noggrann. Du har ett professionellt serviceinriktat förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område. Du ska trivas att arbeta med såväl administrativa arbetsuppgifter som med strategiska utvecklingsfrågor.

Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och är insatt i kommunallagen. Ordning och reda är avgörande för att lyckas och du har förmåga att omsätta ett processtänk i praktiken. Du är bekväm i rollen som sekreterare och hanterar det svenska språket utmärkt i både tal och skrift. Eftersom vi arbetar i team ser vi att du är en relationsskapande person som uppskattar samarbete med andra. Vidare har du lätt för att lära nytt och anpassa dig till vad situationen kräver. Du är en initiativtagande person och kommer med konstruktiva förslag till förbättringar, så att vi som förvaltning och organisation kan leverera med hög kvalitet och fortsätta utvecklas. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningstyp/arbetstider
Tjänsten är tillsvidare och på heltid. Du arbetar vanligtvis dagtid men då kommunfullmäktige har sina möten på kvällstid så ingår även detta i kommunsekreterarens arbete. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass. Tillträde: Efter överenskommelse.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Övrig information
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, 0222- 51 55 00.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Individuell lönesättning tillämpas.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skinnskattebergs kommun (org.nr 212000-2023), http://www.skinnskatteberg.se

Kontakt
Kanslichef
Sandra Ahlbin
sandra.ahlbin@skinnskatteberg.se
0222- 51 58 18

Jobbnummer
9175115


Prenumerera på jobb från Skinnskattebergs Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skinnskattebergs Kommun: