Kommunsekreterare

Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen / Organisationsutvecklarjobb / Älmhult
2015-06-26
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2016-11-03) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Älmhult, Osby, Östra Göinge, Ljungby, Markaryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen i Älmhult

Vi som arbetar inom kommunen finns där människor finns. Vi gör skillnad och påverkar människors vardag. Vi bidrar till människors livskvalitet. Varje dag. Därför tycker vi att vi har Sveriges viktigaste jobb.

Vi ansvarar för att barn lär sig läsa och skriva, att vi har bra vägar, rent vatten och en fin miljö, att det byggs hus, att det finns ett rikt kultur- och fritidsliv och att människor får en god och trygg omsorg på äldre dar. Och mycket mer.

Som anställd på Älmhults kommun kommer du att vara med och göra skillnad. Det finns många intressanta och utvecklande jobb hos oss. Som arbetsgivare har vi högt satta mål för vår arbetsmiljö. Vi vill ha medarbetare som trivs och utvecklas själva och som aktivt och engagerat bidrar till kommunens utveckling. Älmhults kommun befinner sig i ett intressant utvecklingsskede och har dessutom en befolkning som växer, vilket förutsätter medarbetare som är positivt inställda till förändringsarbete.

I Älmhult kan du kombinera den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär och ett globalt näringsliv. Här är det lätt att leva och bo med nära till det mesta. Med goda kommunikationer är det också lätt att pendla.

Publiceringsdatum
2015-06-26

Arbetsuppgifter
Kanslienheten ansvarar för administration till kommunledning och förtroendevalda samt diarium, arkiv, risk- och säkerhetsfrågor, utredningar mm.

I rollen som kommunsekreterare kan du komma att arbeta som sekreterare i arbetsutskott, nämnder samt fullmäktige där du har det övergripande ansvaret för att beslutsprocessen fungerar på ett smidigt, effektivt och rättssäkert sätt.

I arbetsuppgifterna ingår registrering, ärendeberedning, upprättande av kallelser, arkivläggning, olika former av utredningsarbete, att skriva ingresser, att upprätta yttranden, att bistå med viss juridisk rådgivning m.m. knutet till de instanser du ansvarar för.

Du kan även komma att ansvara för utveckling av reglementen och styrdokument knutna till den politiska organisationen.

Du har i din roll ett nära samspel med kollegor, politiker och chefer i hela organisationen. Du är med och utvecklar kommunens nämndadministrativa rutiner och arbetssätt tillsammans med övriga medarbetare på kanslienheten.

Kommunen kommer att införa ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem med målsättningen att skapa en helt digitaliserad ärendehantering där du kommer att ha en central roll.

Kvalifikationer
Vi söker dig med examen från förvaltningslinjen, inom statsvetenskap, juridik eller annan högskoleutbildning som bedöms som likvärdig. Du har goda kunskaper i kommunalrätt, offentlighet- och sekretesslagstiftning och kunskaper i förvaltningsrätt som du förvärvat via utbildning eller genom arbetslivserfarenhet.

Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift.

Du är bekväm i rollen som sekreterare, du är noggrann och utåtriktad. Vidare har du ett intresse för, samt kunskap i IT-frågor och ärendehanteringssystem.
Tjänsten förutsätter att du har erfarenhet av att arbeta självständigt, ta egna initiativ och driva frågor. Du ska bidra med service, samarbetsvilja samt ha en positiv inställning till omgivningen.

Du har ett strukturerat arbetssätt samt är van att hantera flera arbetsuppgifter på en gång. Du har förmåga att jobba mot i förväg angivna tider och har förmåga att prioritera mellan olika arbetsuppgifter.

Du har några års arbetslivserfarenhet av liknande tjänst i kommun eller annan offentlig verksamhet.

ÖVRIGT
Älmhults kommun strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.

Välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-08-16
Ange följande referens när du ansöker: A486046
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Karlsson, Kanslichef carina.karlsson22@almhult.se
Tomas Rikse, Kommunchef 0476-55070 tomas.rikse@almhult.se

Facklig kontakt
Fackliga organisationerna 0476-55000 (Via kommunens växel)

Företag
Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen

Adress
Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen
Box500
34323 Älmhult

Kontorsadress
Stortorget 1 34323 Älmhult

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2362692

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älmhults kommun, Kommunledningsförvaltningen: