Kommunarkivarie

Lerums kommun, Juridiska enheten / Arkivariejobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Juridiska enheten i Lerum

Lerums kommun består av en förvaltning uppdelad i sektorer som var och en arbetar mot kommunstyrelsen, beredningar och myndighetsnämnder. Kommunstyrelsen är arkivmyndighet och kommunarkivet är dess operativa organ.

Lerums kommunarkiv utgörs i nuläget av ca 400 arkiv som bildats av kommunala arkivbildare hos nuvarande kommun och dess föregångare, samt föreningar och enskilda arkivbildare verksamma inom Lerums kommuns gränser.

Publiceringsdatum
2012-01-19

Arbetsuppgifter
Som kommunarkivarie i Lerums kommun arbetar du både i interna och externa nätverk. Inom organisationen samverkar du med ansvariga för registrering och arkivbildning, utanför samverkar du med andra kommunarkivarier i Göteborgsområdet.

Du kommer att ingå i ett team för förvaltningens gemensamma dokument- och ärendehantering tillsammans med registrator, systemförvaltare för centralt dokument- och ärendehanteringssystem samt assistent. Tillsammans arbetar ni på uppdrag av förvaltningsledningen för ett öppet Lerum med dokumenterade och välfungerande rutiner kring hanteringen av allmänna handlingar.

I tjänsten som kommunarkivarie ingår bl a att:
• Bevaka och främja arkivbildningen i Lerums kommun genom tillsyn och rådgivning.
• Samla in och ta emot leveranser av arkivhandlingar från förvaltningen, föreningar och enskilda arkivbildare.
• Ordna och förteckna arkiv.
• Tillhandahålla arkivhandlingar för allmänhet och förvaltning.
• Tillgängliggöra arkiven bl a i samverkan med skolan och hembygdsföreningar.
• Revidera och uppdatera arkivbeskrivning, arkivförteckningar och beståndsregister.
• I samverkan med arkivansvariga och arkivredogörare i förvaltningen revidera och utarbeta dokumenthanteringsplan och rutiner för dokument- och ärendehantering.
• Genomföra gallringsutredningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som gärna samverkar och nätverkar med andra för att uppnå bästa möjliga resultat, som vill sprida kunskap inom ditt kompetensområde och kan driva frågor om god offentlighetsstruktur i organisationen.

Erfarenhet och kompetens:
• Du har högskoleexamen och minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap (2 terminer) eller motsvarande dokumenterade kunskaper.
• Du har goda kunskaper om arkivverksamhet inom offentlig förvaltning och är väl förtrogen med lagar inom området.
• Du är noggrann och pedagogisk och har ett strukturerat arbetssätt.
• Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• Du kan självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkivområdet.

Önskvärda kvalifikationer:
• Erfarenhet av Visual Arkiv eller motsvarande system för att förteckna arkiv.
• Erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystem (vi använder Platina).

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. På arbetsplatsen tillämpas årsarbetstid vilket ger stor möjlighet till flexibilitet och anpassade arbetstider. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde så snart som möjligt efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-02-12
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ange följande referens när du ansöker: A252361
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Sofia Särdquist, 0302-52 11 16, sofia.sardquist@lerum.se

Facklig kontakt
Stina Schill, 0302-52 12 51

Företag
Lerums kommun, Juridiska enheten

Adress
Lerums kommun, Juridiska enheten
44380 Lerum

Jobbnummer
1133364

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Juridiska enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Juridiska enheten: