Kategoriledare (avtalscontroller) till Inköpsavdelningen

Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen i Gävle

Vill du vara med och vidareutveckla Landstinget Gävleborgs administrativa förvaltning, Lednings- och verksamhetsstöd, så att den håller världsklass? En av våra kategoriledare går i pension, därför söker vi nu en kategoriledare (avtalscontroller) till Inköpsavdelningen.

Landstinget Gävleborgs främsta uppgift är att erbjuda en god hälso- och sjukvård samt tandvård till alla som bor eller vistas i Gästrikland och Hälsingland. Landstinget har två akutsjukhus, i Gävle och i Hudiksvall, ett stort antal hälsocentraler samt Psykiatri och habilitering.

Hälso- och sjukvården är indelad i fyra länsövergripande divisioner. En stor del av administrationen är samlad i förvaltningen Lednings- och verksamhetsstöd. Landstinget har 6 700 medarbetare och omsätter ca 6,6 miljarder kronor. Länet omfattar två landskap och tio kommuner med omkring 275 000 invånare.

Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera respektive landstingsdivisions behov av köpta varor och tjänster.

Publiceringsdatum
2012-06-20

Arbetsuppgifter
Kategoriledarna ansvarar för ett antal inköpskategorier och utgår från "vad är bäst för kunden och vad är bäst för landstinget/helheten" och rapporterar till enhetschefen, som är ansvarig för kategorierna inom produktavtal. För att lyckas i rollen som kategoriledare krävs att du har ett kreativt arbetssätt, och har en stark vilja att utveckla inköpsprocessen.

Arbetet bedrivs inom hela landstinget vilket innebär att resor inom länet ingår som en naturlig del av tjänsten, i första hand med kollektivtrafik .

Ansvara för:
• Utifrån respektive inköpskategoris förutsättningar etablera och driva kategoriteam och referensgrupper
• Inköpskategorierna för denna tjänst omfattar idag ansvaret för Medicinteknisk utrustning och Medicintekniska produkter. Ansvaret för de olika kategorierna kan över tid förändras
• För sina inköpskategorier, införa kategoriarbetet samt fastställa strategier, planera och genomföra aktiviteter (standardisera sortiment och arbetssätt, förhandla, koordinera över Divisions- och Förvaltningsgränser, mm.)
• Analyser och fastställa nuläge och målbild
• Implementering och leverantörsanslutningar av avtal i Inköpssystemet
• Att tillsammans med enhetschefen sätta realistiska och balanserade mål för inköpsarbetet
• Identifiera möjligheter till förbättringar, exempelvis koordineringsbehov
• Att realisera mål inom viktiga områden såsom besparingar, avtalstrohet, intern och extern kommunikation, leverantörsutveckling och standardisering
• Genomföra leverantörsutvärderingar i syfte att utveckla leverantörsrelationen
• Genomföra omförhandlingar med stöd från Upphandlarna
• Initiera och genomföra fokuserade insatser mot nyckelleverantörer rörande kostnadsbesparingar och effektiviseringar
• I samband med upphandlingar samordna arbetet inklusive kravställandet från verksamheterna tillsammans med upphandlaren
• Arbeta aktivt med leverantörsutveckling och uppföljning av avtalsrelationen.

Kvalifikationer
Önskvärda kvalifikationer:
Vi söker dig som har relevant utbildning för uppgiften samt erfarenhet från ovanstående arbetsuppgifter, vi ser gärna att du har universitet/högskoleutbildning inom ekonomi- och/eller logistikområdet eller motsvarande

• Erfarenhet av leverantörsutveckling
• Erfarenhet av att driva förbättringsarbeten
• Erfarenhet av strategiskt inköpsarbete
• Vara drivande i långa och omfattande projektarbeten
• Erfarenhet av självständigt och målstyrt arbete
• Erfarenhet från avtalscontrolling och arbete med inköpsarbete är meriterande
• God datorvana.

Önskvärda personliga kvaliteter:
• Vara engagerad och drivande
• Du har en god känsla för service och ha bra samarbetsförmåga
• Ha erfarenhet och förmåga att genomföra förändringar
• Vana att arbeta med många olika saker samtidigt och ändå se helheten
• Du har förmåga att hantera arbetsuppgifter både självständigt och i grupp
• Du har en god administrativ förmåga.

Körkort är ett krav då tjänsten omfattar hela länet och resor ingår som en naturlig del av tjänsten.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-08-31
Landstinget Gävleborg använder sig av e-rekrytering.
Uppgifterna sparas enligt personuppgiftslagen (PUL) och du behöver inte fylla i dem igen om du ska söka ett jobb hos oss vid ett senare tillfälle. Däremot kan du enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill.
Alla dina ansökningar sparas under din egen inloggning på www.offentligajobb.se där du även når ditt CV. Givetvis är det bara behörig personal som kan komma åt dina uppgifter.
Ange följande referens när du ansöker: 230-2012
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Hautzinger, avdelningschef, 026-15 57 10
Karin Fogelberg, enhetschef, 026-15 03 88
Greger Jonsson, enhetschef, 026-15 86 27

Facklig kontakt
Irma Numelin, Kommunal, 070-394 52 02
Lisa Bäck, SACO, 070-375 25 69
Lotta Eriksson, Vision, 070-217 72 53
Irene Strandqvist, Vårdförbundet, 070-281 74 14
Inger Bodin, Ledarna, 070-686 81 00

Företag
Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen

Adress
Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen
80188 Gävle

Jobbnummer
1277389

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen: