Internkonsult till familjehemsvården på socialförvaltningen

Helsingborgs kommun / Socialsekreterarjobb / Helsingborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Helsingborg, Bjuv, Åstorp, Höganäs, Landskrona eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Helsingborgs kommun i Helsingborg, Klippan eller i hela Sverige

Vill du vara med och göra verklig skillnad för barn och unga i Helsingborg? Är du en engagerad socialsekreterare som söker nya utmaningar? Skicka då in din ansökan och bidra med din erfarenhet inom familjehemsvården!



Om arbetsplatsen
I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.

Vi befinner oss i en spännande förflyttning mot framtidens socialtjänst. Vi genomgår en spännande organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende.

Vi har höga ambitioner. Men för att lyckas behöver vi dig (och några till). Har du någon vass kollega så passa på att ta med hen också på resan.

Familjehemsenhetens uppdrag är att säkerställa att barn och unga som placeras utanför hemmet får sina behov tillgodosedda så att de kan växa och utvecklas. Vi har ett viktigt jobb på en varm och framåtsträvande arbetsplats och här är du en del av ett härligt gäng som arbetar för delaktighet, inflytande och möjligheter. Vi är nyfikna på de vi möter, varandra och vår omvärld. Hos oss på familjehemsenheten står ingen ensam. Tillsammans kan vi göra stor skillnad för några av samhällets mest utsatta. För oss handlar framtidens familjehemsvård helt enkelt om att alltid utgå ifrån individens egen potential.



Vad vi erbjuder

• En arbetsplats där du som medarbetare är viktig och där ditt arbete gör skillnad.
• Möjligheter till personlig och professionell utveckling.
• Ett strukturerat stödsystem och tillgång till kompetenta kollegor och ledning.



Publiceringsdatum
2024-07-03

Dina arbetsuppgifter
I rollen som internkonsult fungerar du som tillfällig handläggare i ärenden. Du har inga egna ärenden på din tjänst. I din funktion hanterar du arbetsuppgifter som barnhandläggare, familjehemshandläggare och jour- och rekryteringshandläggare utifrån var behovet finns. Uppdraget kan innebära både korta insatser i ärenden och något längre kontakt, exempelvis vid längre frånvaro av ordinarie handläggare.

Barnhandläggarens primära arbetsuppgifter är att följa vården av det placerade barnet och att ha kontakt med viktiga personer så som det biologiska nätverket och andra professionella. Det sker i ett nära samarbete med familjehemshandläggaren. Familjehemshandläggarens uppgifter är att handleda och stödja familjehem i deras uppdrag för det placerade barnet. Familje- och barnhandläggare arbetar nära varandra för att kunna ge barnet de bästa förutsättningarna för en god utveckling.

Jour- och rekryteringshandläggaren är ansvarig för att rekrytera nya jour- och familjehem. Ansvara för våra remisser och ha jourverksamhet på dagtid. För att på bästa sätt tillgodose barnets behov så får våra jourhem regelbunden arbetsledning och handledning av handläggare från jour- och rekryteringsenheten.



Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du;

• Har en socionomexamen och minst två års erfarenhet av utredningsarbete och insatser för barn och unga.
• Besitter erfarenhet av myndighetsutövning och har god kännedom om lagstiftningen kring placerade barn.
• Har tidigare erfarenhet av arbete med barn i familjehem, vilket är meriterande.
• Har utmärkta kunskaper i svenska, både i tal och skrift, samt god dokumentationsförmåga.
• Innehar B-körkort och körvana

Meriterande är också om du har arbetat med Signs of Safety, BBiC och dokumentationssystemet Life Care samt nätverksarbete.

Personliga egenskaper som värderas högt är:

• Personlig mognad, trygghet, stabilitet och självinsikt.
• Förmågan att arbeta självständigt, driva processer och ta ansvar.
• Skapa och upprätthålla relationer med placerade barn, biologiska föräldrar, familjehem och andra viktiga vuxna i barnets liv.



Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.


Övrig information
Sista dag att ansöka är 24 juli 2024

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Har du frågor om tjänsten? Kontakta Monica.MartenssonBorg3@helsingborg.se v. 27 och 28 och Sara.SveginOhman8@helsingborg.se från och med v. 29.

Vill du vara med och bygga en trygg och stabil socialtjänst? Välkommen med din ansökan!

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.

Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Helsingborgs kommun (org.nr 212000-1157), https://helsingborg.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Helsingborgs stad

Kontakt
Sektionschef
Monica Mårtensson Borg
073 – 153 58 64

Jobbnummer
8783594

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Helsingborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Helsingborgs kommun: