Inköpscontroller

Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen / Inköpar- och marknadsjobb / Enköping
2020-05-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Inköpscontroller" (publicerad 2023-06-02) ⬅️


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Enköping, Knivsta, Håbo, Strängnäs, Västerås eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen i Enköping

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

Kommunledningsförvaltningen är den centrala förvaltningen inom Enköpings kommun. Vi arbetar på kommunstyrelsens uppdrag och ansvarar för styrning och ledning, samordning, service och stöd till kommunen som helhet.

På förvaltningen arbetar cirka 140 medarbetare utifrån målsättningen att Vi ska leda och samordna utvecklingen med fokus på nyttan för de vi är till för.

Vi söker nu en initiativrik och analytisk inköpscontroller som ser förbättringsmöjligheter och är resultatfokuserad samt kan driva utvecklingsarbete inom inköpsområdet.

Inköpsavdelningen arbetar med utveckling av inköpsprocessen och vi vill nu ta ett ytterligare steg för att arbeta proaktivt med analys och uppföljning. Vi behöver därför förstärka avdelningen med en inköpscontroller för att strategiskt hantera kommunens samlade inköpsvolym och få ännu bättre kontroll på våra kostnader.

Vi kan erbjuda ett arbete som är viktigt för kommunen och kommunens hantering av skattebetalarnas medel. Kommunen ska köpa rätt varor och tjänster till rätt pris. Detta är en ny tjänst - det innebär ett extra stort ansvar på dig men samtidigt stora möjligheter att forma arbetet eftersom vi tillsammans ska bygga upp en ny funktion.

Vi är en centralt placerad avdelning som tillsammans driver och utvecklar inköpsverksamheten med målet att göra goda affärer. Vårt uppdrag är att utveckla och strategisk hantera den sammanlagda inköpsvolymen, genomföra upphandlingar åt kommunens förvaltningar samt ansvara för hela inköpsprocessen.

Inköpsavdelningen består i dagsläget av inköpschef, strategiska inköpare samt upphandlings- och inköpsassistent, totalt nio medarbetare. Vi är nu inne i en spännande utvecklingsfas där vi även kommer utöka avdelningen en e-handelssamordnare som ska leda implementeringen av e-handel i kommunen samt ytterligare strategisk inköpare.

Avdelningen hör till Kommunledningsledningsförvaltningen och inköpschefen ingår i förvaltningens ledningsgrupp.


Publiceringsdatum
2020-05-19

Arbetsuppgifter
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Arbeta aktivt för att förbättra och utveckla olika inköpsanalyser samt ta fram underlag för inköpskategorier.
• Analysera och följa upp avtalstrohet och inköpsmönster samt identifiera upphandlingsbehov.
• Arbeta med spendanalyser för att analysera inköp, dra slutsatser och ge förslag på förbättringsåtgärder.
• Jobba med prisavvikelser och driva utveckling inom det området.
• Stödja och kommunicera med kommunens verksamheter och inköpsavdelning kring kommunens inköpsstatistik.
• Presentera data och analyser för nyckelfunktioner som till exempel ledning och politiker samt medverka i informations- och utbildningsinsatser till verksamheter och näringsliv.
• Driva och styra utveckling av systemstöd för inköpscontrolling.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen inom exempelvis ekonomi, juridik eller annat relevant område, alternativt annan erfarenhet eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har mycket goda kunskaper och erfarenhet av att arbeta strategiskt med analys och uppföljning av inköp/avtal. Du har mycket god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt, på ett tydligt sätt med god språklig förmåga och en mycket god förmåga att genomföra presentationer. Du har affärsmässig grund, ser alltid till organisationens bästa och du har förståelse för komplexiteten ned att arbeta inom en politisk styrd organisation. Du har god förmåga att använda Office-paketet och andra digitala verktyg, särskilt IT-stöd kopplat till uppföljnings- och inköpsprocessen.

Det är meriterande om du har:
• Arbetat med att göra upphandlingar enligt upphandlingslagarna
• Erfarenhet av uppföljning och utvärdering av upphandlande kontrakt
• Kunskap om upphandlingslagarna samt avtalstolkning.
• Arbetat med spendanalys som verktyg
• Erfarenhet från offentlig verksamhet och vara föredragande inför politisk nämnd

Vi söker dig som vill kunna påverka, göra skillnad, skapa nytta och mervärde för kommunen. Du är drivande, initiativrik och har lätt för att se helheten samt förbättringsmöjligheter, vilket innebär att du ständigt utvecklar ditt och vårt arbete. Du arbetar strukturerat och självständigt, men med god samarbetsförmåga.

Vi vill att du har en god pedagogisk förmåga och kan omsätta information i handling. Du har ett strategiskt angreppsätt på frågor och tänker gärna nytt. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har god förståelse och intresse för inköp och upphandling som strategiskt verktyg och styrmedel för att uppnå mål.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Om det här låter som en beskrivning av dig hoppas vi att vi har väckt ditt intresse. Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Personuppgiftsansvariga nämnder för rekryteringen är kommunstyrelsen och rekryterande nämnd. Din ansökan sparas i 2 år. Om du blir anställd sparas din ansökan i din personakt. Dina personuppgifter kan komma att överföras till ett eventuellt anställningsavtal. Rättslig grund för att ta in dina personuppgifter är intresseavvägning. Ansökningarna hanteras av en extern leverantör. Om du anställs får du mer information om vad som gäller för dina personuppgifter i din anställning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter och vilka rättigheter du har kan du läsa mer på enkoping.se/personuppgifter.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2020-08-10 Eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-06-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C38807".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Enköpings kommun (org.nr 212000-0282)

Arbetsplats
Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen

Jobbnummer
5233980

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Enköpings kommun Kommunledningsförvaltningen: