Högsta förvaltningsdomstolen söker justitiesekreterare

Sveriges Domstolar, Högsta förvaltningsdomstolen / Juristjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Högsta förvaltningsdomstolen i Stockholm

Högsta förvaltningsdomstolen är den högsta instansen för de allmänna förvaltningsdomstolarna. Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 80 personer. Utöver justitieråden finns en kanslichef, beredningschefer, justitiesekreterare samt administrativ personal. Högsta förvaltningsdomstolens lokaler är vackert och centralt belägna i historiska byggnader på Riddarholmen i Stockholm.

Domstolens beredande organisation består av tre specialiserade beredningsenheter. Stora målgrupper är skatt, socialförsäkring och andra sociala mål. Domstolen hanterar även mål om offentlig upphandling och sekretess. Det EU-rättsliga perspektivet med därtill hörande frågeställningar är vanligt förekommande i domstolens mål.




Publiceringsdatum
2017-08-28

Arbetsuppgifter
Som justitiesekreterare ansvarar du för beredning och föredragning av mål. Du gör juridiska bedömningar av överklaganden och ansökningar, presenterar rättsutredningar samt lämnar motiverade förslag till avgöranden. Arbetet ger spetskompetens dels i de rättsområden inom vilka domstolen verkar, dels i kvalificerad juridisk analys och problemlösningsteknik.

Arbetet som justitiesekreterare är självständigt och vi erbjuder dig stimulerande, utvecklande och meriterande arbetsuppgifter i en trevlig arbetsmiljö. De flesta justitiesekreterare arbetar i Stockholm, men det finns även viss möjlighet att arbeta på distans från ett antal orter i landet.



Kvalifikationer
Högsta förvaltningsdomstolen söker i första hand dig som har kvalificerad och väl vitsordad domstolserfarenhet som assessor eller som jurist med längre tjänstgöring vid domstol. Även du som utöver viss domstolserfarenhet har förvärvat särskilt goda specialistkunskaper inom t.ex. skatt eller offentlig upphandling är välkommen att söka. Det är meriterande med erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete, från arbete på myndighet eller inom regeringskansliet.

För att prestera bra och trivas i rollen som justitiesekreterare krävs att du är en mycket skicklig och effektiv jurist. Det är viktigt att du är strukturerad och har en förmåga till helhetssyn. Du ska också vara självgående och ha en mycket god förmåga och vilja att ta ansvar. Därutöver vill vi att du har personlig mognad och ett gott omdöme.

Den här gången ser vi gärna sökande som vill arbeta på plats i Stockholm.


ÖVRIGT
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse Anställningsvillkor: För anställning som justitiesekreterare gäller bestämmelserna i 25 och 26 §§ förordningen (1996:378) med instruktion för Högsta förvaltningsdomstolen.

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-09-17
Ange följande referens när du ansöker: HFD 2017-416
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Ek Oldsjö 08-561 676 00
Sara Uhrbom 08-561 676 03

Företag
Sveriges Domstolar, Högsta förvaltningsdomstolen

Adress
Sveriges Domstolar, Högsta förvaltningsdomstolen
Box 2293
10317 Stockholm

Kontorsadress
Birger Jarls torg 13 11128 Stockholm

Jobbnummer
3664966

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Högsta förvaltningsdomstolen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Högsta förvaltningsdomstolen: