Handledare i Socialt företagande
Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen / Administratörsjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Karlstad,
Arvika,
Torsby eller i
hela Sverige Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.
Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.
Publiceringsdatum2020-06-06ArbetsuppgifterEnheten för arbetsrehabilitering och sysselsättning arbetar med målgrupper som står långt från arbetsmarknaden och där det ofta finns en psykisk ohälsa. Vi söker nu en handledare i socialt företagande. Organiseringen i ett socialt företag skiljer sig inte mycket i förhållande till andra företag. Företaget behöver ha en bra affärs idé för att det ska kunna bära sig ekonomiskt där det handlar om att leverera en produkt eller tjänst samt sköta sin administration och ha god hand om sin personal. En stor skillnad i sociala företag är att de även har ett fokus på frågor som berör medlemmarnas personliga utveckling där det både kan handla om utbildning men framför allt att växa genom ansvar och arbetsuppgifter. Det går ofta att anpassa arbetsuppgifter till att motsvara personalens olika förmågor som ett led i att de både kan få växa men också att få lyckas.
I sociala företag finns en styrelse som arbetar på uppdrag av ägarna/medlemmarna och har det övergripande strategiska ansvaret när det gäller arbetsgivarfrågor, drift och planering för framtiden. Styrelsen väljs av medlemmarna vid årsmötet och består oftast av medarbetare i företaget och vid några fall personer som kan tillföra kompetens utifrån.
Att arbeta som handledare i ett socialt företag innebär väldigt varierande arbetsuppgifter där det kan röra sig om allt från konflikthantering till att understödja processer och strukturuppbyggnad till fokus på affärsidén till att vara med vid praktiskt utförande. Framför allt handlar det om att stödja utan att styra.
KvalifikationerDu har kunskap och erfarenhet av entreprenörskap, företagsamhet och en förståelse för vad det kan innebära när en person kommer från ett utanförskap. Du har en 3 årig högskoleutbildning som beteendevetare eller annat som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. För att lyckas i rollen som handledare i socialt företagande krävs ett prestigelöst förhållningssätt, engagemang, kreativitet, lyhördhet, lösningsfokuserat arbetssätt och en god förmåga till samverkan. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde 1 september. Vikariat 8 månader.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-06-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagKarlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A960174".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)
Arbetsplats Karlstads kommun, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen
Jobbnummer 5255246
Observera att sista ansökningsdag har passerat.