Handläggare till förvaltningsärenden i Norrköping

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Norrköping
2021-09-16
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till förvaltningsärenden i Norrköping" (publicerad 2022-02-14) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Norrköping, Söderköping, Finspång, Linköping, Katrineholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Norrköping, Linköping, Eskilstuna, Örebro, Västerås eller i hela Sverige

Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.


Publiceringsdatum
2021-09-16

Arbetsuppgifter
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden där en privatperson ansökt om tillstånd att få inneha vapen, bedöma om vapentillstånd ska återkallas och hur ett vapen från ett dödsbo ska hanteras. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antigen ska föredra för beslutfattare eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet ingår också att utföra inspektioner av vapenförvaring och vapenhandlare samt fysisk vapenhantering. Resor i arbetet förekommer

Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden.


Kvalifikationer
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• minst ett års yrkeserfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid inom offentlig förvaltning
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• god datorvana

Meriterande
Det är meriterande om du har:
• juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• kunskaper inom relevant lagstiftning
• B-körkort

Personliga egenskaper
Arbetet kräver att du har en hög integritet samt ett strukturerat arbetssätt med förmåga att prioritera och arbeta systematiskt. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga; att du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare lyssnar, kommunicerar och löser du konflikter konstruktivt. Du är trygg, stabil och har god självinsikt samt kan skilja på det personliga och professionella. Du är initiativtagande och är van att arbeta flexibelt.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Placeringsort: Norrköping
Tillträde: Enligt överenskommelse
Sista dag att ansöka är 22/9-2021

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22/9 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Arbetstid: Flextid Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-09-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C62354/2021".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Jobbnummer
5970500

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: